Is de benzine uit Saoedi-Arbie van dezelfde kwaliteit als hier in Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Al het benzine is hetzelfde misschien dat de ene net ander is maar alles werkt op benzine dus als je hier met de auto benzine tankt en ook in saudie arabie werkt en loopt je auto gewoon:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Benzine komt uit olie het is een restproduct. het wordt door middel van raffineren gemaakt dus ja het proces is overal het zelfde. Dus de benzine ook.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Restprodukt? Waarom is het zo duur dan?
Benzine komt niet uit Saoedi-Arabie. Ze exporteren ruwe olie die b.v. in Rotterdam wordt geraffineerd en daar wordt dus pas benzine uit de olie gedestilleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want elke oliemaatschappij stopt andere additieven in hun benzine en dat scheelt ook nog eens van land tot land. Zo zullen maatschappijen in koudere landen andere additieven toevoegen dan in warmere landen. Ook zullen maatschappijen andere additieven ontwikkelen.
In NL hebben ze bijvoorbeeld wel Shell Fuelsave en dat hebben ze niet in Zuid Afrika (heb ik zojuist op Shell.za onderzocht).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga het sterker stellen: De benzine in Nederland kent onderling ook een enorm kwaliteitsverschil. Je kunt dus niet stellen dat de benzine in Saoedi-Arabië altijd slechter zou zijn dan de benzine in Nederland.

Je zou op z'n hoogst kunnen praten over 'over het algemeen genomen'.

De kwaliteit van de benzine is echter van zoveel factoren onderhevig:

1) Het raffinageproces
2) De toevoegingen die eraan worden gedaan
3) Het octaangetal, de klopvastheid dus
4) De manier waarop de benzine wordt opgeslagen, dus de kwaliteit van de tanks, leidingen, pomp
5) De betrouwbaarheid van de pomphouder. Je kunt bijvoorbeeld door bepaalde stoffen toe te voegen, die goedkoper zijn, meer liters laten tanken. Zo kun je bijvoorbeeld stiekum lucht in de brandstof doen, maar dit kan ook per ongeluk gebeuren (4)

Hoewel over de zaken 1-5 wettelijke afspraken zijn gemaakt, is handhaving in de praktijk nogal eens lastig.

Overigens zijn er hele tests op internet te vinden van mensen die verschillende merken brandstof hebben geprobeerd. In de praktijk is dit echter enorm moeilijk te bewijzen, omdat geen rit hetzelfde is.

Verder moet je bij de kwaliteit van benzine het volgende overwegen:

1) Wat doet het met het verbruik
2) Wat doet het met de motor op korte termijn
3) Wat doet het met de motor op lange termijn?

Daar is zoveel over te zeggen, dat het enorm moeilijk is om te stellen dat benzine over het algemeen van betere kwaliteit zou zijn in Nederland.