Moet ik bang zijn voor deze bij/wesp/zweefvlieg? Wat is het?

Dit beest zit in mijn kleine studentenkamer, maar het lukt hem niet om de raamopening te vinden, ookal zit hij OP het open raam. Maar steekt dit beest? Het lijkt op een soorte zweefvlieg, maar ik weet het niet zeker..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft nooit bang te zijn, je bent veel groter en sterker en je hebt vast iets waar je hem mee kan vermoorden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als je dat niet wil pak je een glas en een stukje papier. Zet het glas over het beest heen, schuif het stukje papier tussen glas en raam en help hem zo naar buiten.
Amadea
10 jaar geleden
Nee,het is onnodig om dit insect om het leven te brengen. Pak een groot glas en een stuk karton. Plaats het glas over het diertje, schuif het karton ertussen. Neem het geheel mee naar buiten en laat hem vrij!
Cryofiel
10 jaar geleden
En ALS je toch bang bent dat hij je na het vrijlaten zal steken: doe alsof je een boom bent. Want geen enkel insect steekt een boom. Daarmee bedoel ik: stokstijf stil blijven staan. Als jij stil staat, zal het insect jou niet als gevaar zien. Dit werkt zelfs met wespen en bijen: als je een wesp of een bij flink hebt geslagen (per ongeluk of expres, dat maakt niet uit), wil hij je misschien steken. Als je dan maar heel stil blijft staan, zoemt hij een paar keer in het rond op zoek naar de boosdoener. Maar die kan hij niet vinden. Want boosdoeners bewegen, en jij beweegt niet. Na vier of vijf zoekrondjes zal hij vertrekken.

Antwoorden (1)

Het is vermoedelijk een mannetje van de Citroenpendelzweefvlieg, Helophilus trivittatus. Hij leeft van nectar van verschillende soorten planten, dus je hoeft geen angst te hebben en de vlieg zal heel blij zijn als hij weer bij de bloemen kan!
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een bij moet je niet bang zijn maar voor een wesp moet je uitkijken je kan ook een geurkaas kopen van citroen daar houden ze niet van want ze bijten je vaak s avonds omdat je het niet merkt
Amadea
10 jaar geleden
Het is echt geen wesp, hoor. Het zijn schutkleuren waardoor deze vlieg op een wesp lijkt.