Elfstedentocht: waarom geen water OP het ijs spuiten, om de 15 centimeter te halen?

Je kunt een ijsvloer opbouwen door er bij vorst water op te spuiten, in plaats van te wachten tot hij aan de onderkant aangroeit. Bij Balk ligt een laag prut-ijs op het goede ijs. Kun je daar niet gewoon een laagje water overheen zetten? Gaat het om teveel kilometers ijs?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (5)

Volgens mij zijn ze daar ook al mee bezig, weet helaas niet meer waar ik dat las.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vriest niet gelijkmatig aan en dan krijg je bobbels. Levensgevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou wel werken als men kokend water op het ijs zou spuiten.
Omdat het zo niet werkt. Als er ijs ligt kan dat alleen groeien als aan de *onderzijde* water bevriest. Bij gelijke vorst groeit een dik ijsdek steeds trager, omdat de vrijkomende stollingswarmte door het ijsdek heen moet worden afgevoerd.
Amadea
12 jaar geleden
Dat kan evt. best gebeuren, echter wordt dan de ijslaag die eropbovenop ligt, door de vele duizenden schaatsers kapot gereden en dan heeft men niets gewonnen en een hoop los ijs liggen, wat nog eerder voor ongelukken kan zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ijs "op" ijs gaat bouwen wordt het gewicht en ijs hoger dan waar het zijn drijf balans vindt. Hierdoor zou het in zakken en dieper gaan liggen, Op een diepte waar het water nog niet koud genoeg is anders zou daar wel ijs zitten. Hierdoor heb je kans dat wat je er boven op gooit aan de onder kant weer weg smelt. Plus al die kosten om een rit van 200 km duizenden kuub water te besproeien is gewoon veelste duur.