Kunnen insecten door hun facetogen beter zin dan mensen? Het zijn eigenlijk allemaal kleine oogjes dus dan zouden ze dus veel beter moeten zien?

Zijn er ook meerdere soorten insecten ogen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Het beste antwoord

Een facetoog is niet beter of waardelozer dan mensenogen. Het is een heel ander ontwerp. In de evolutie zijn er verschillende oplossingen ontstaan waarmee dieren visuele informatie uit hun omgeving krijgen.

Een insect kan hiermee prima 'zien' en krijgt alle informatie die nodig is om te overleven. Hiermee zijn 200 beelden per seconde afzonderlijk waar te nemen. Bij de mens is dat 16 - 18.

De facetogen bij jagers zijn geoptimaliseerd om snelle bewegingen te zien over een groot oppervalk.

De grootste facetogen zie je bij jagers, zoals de libel. Door verschillende pigmentatie (dat zie je in de kleur van de ogen terug) kunnen de facetogen ook verschillende gevoeligheden hebben voor kleiren. Een libel kan boven zich uitstekend de blauwe en violette kleuren waarnemen en onder groen, geel en rood.

Evolutionair is het facetoog waarschijnlijk het oudste orgaan dat zicht waarneemt.

Bij mensen is er geen facetoog, maar komen bepaalde bouwstenen van de lichtorganen die je in een facetoog ziet wel weer terug in het netvlies. Daar liggen de lichtgevoelige pigmenten die verder geevolueerd zijn tot een uiterst complex orgaan.

Wij vinden natuurlijk dat wij hier ontzettend goed mee kunnen zien en superieur zijn aan de libel. Maar als wij in een boze droom als libel wakker worden, waarbij wij alleen onze ogen hadden, zouden we erachter komen dat die mooie mensenogen in een libel volstrekt waardeloos zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Foto: © Ronald van Weeren, Artis, gepubliceerd in Artis vol. 54 (5).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hagedisjes hebben reptielenogen en minihagedisjes kleintjes. Kikkers hebben amfibie oogjes. Ik ken geen reptiel of amfibie met facetogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (3)

het ligt eraan wat je onder beter verstaat. ls je scherper bedoelt is het antwoord nee. Wat ze wel kunnen is door de 'oogjes' en de hoek daarvan kunnen ze 360 graden om zich heen kijken. Ze zien niet scherper maar ze kunnen wel meer zien. meer tegelijkertijd. waarbij de hersenen beelden maken.

Hier vind je wat extra info.

http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers/museumkennis/i000941.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima antwoord
ze kunnen bewegingen heel snel waarnemen, en ook beter om zich heen kijken.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste antwoord +
Het zijn vrij waardeloze ogen (oplossend vermogen is afhankelijk van het aantal facetten (1 facet is 1 pixel), maar ze hebben weinig verwerkingscapaciteit nodig en zien rondom. Elk klein oogje geeft niet meer informatie dan een lichtintensiteit en een kleur, net zoals een pixel.

Toegevoegd na 5 dagen:
boven op de kop van libelles kun je drie hele kleine oogjes zien, de ocelli.

Toegevoegd na 5 dagen:
Een oog met lens is beter maar op de schaal van het oog van een fruitvliegje werkt dat niet meer efficient vanwege lichtbreking en een minimaal formaat van receptorcellen.