-Weerbericht : beweging van gebieden van hoge en van lage luchtdruk.

een gebied van hoge luchtdruk beweegt zich in het noordelijk halfrond als de wijzers van het uurwerk ; een gebied van lage luchtdruk in omgekeerde zin . Deze fenomenen bepalen het toekomstig weer .
-Wat zijn de ware oorzaken van die richtingen ???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is het Coriolise effect.

Feitelijk is het niet zo dat de wind draait, maar dat de aarde onder de wind doordraait..

Bij een lagedrukgebied wil de lucht in eerste instantie naar het centrum van de depressie stromen. Daarbij ondervindt hij echter een Coriolisversnelling loodrecht op deze richting, zodat hij uiteindelijk gaat cirkelen rond het lagedrukgebied. Voor een waarnemer in het roterend systeem is er bij deze cirkelbaan een evenwicht tussen de Corioliskracht naar buiten en de kracht naar binnen door het drukverschil. De windsnelheden worden normaal echter zo groot dat er ook een grote (relatieve) middelpuntzoekende versnelling optreedt, die ook door het drukverschil geleverd wordt.
Schematisch overzicht van stroming rond een lagedrukgebied dat zich bevindt op het noordelijk halfrond van de aarde. Luchtdrukverschilkracht weergegeven met blauwe pijltjes, de tendens van het corioliseffect, steeds haaks op de bewegingsrichting, met rode pijltjes.

Dit patroon van afbuiging, en de richting ervan, wordt de Wet van Buys Ballot genoemd.

Als je nu kijkt naar de draaiing van de aarde, an zie je dat de wind altijd 'van de pool weg' draait, als je met de draairichting van de aarde mee kijkt. Zowel op noordelijk als het zuidelijk halfrond. In het noorder is dat met de klok mee, in het zuiden is dat tegen de richting van de klok in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Beetje ingewikkeld, maar dat heeft voornamelijk te maken met de draairichting van de aarde. Zie voor een uitgebreide uitleg de PDF in de link - met name pagina 8.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een hogeluchtdrukgebied wordt de lucht omhooggeschroefd volgedraaid en bij een lagedrukgebied omlaaggeschroefd, leeggeschroefd...

De uitleg is wat technisch maar hier komt het op neer...