Wat zijn de meest voorkomende methodes voor het testten van de goud gehalte in gouden sieraden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik heb het even aan meneer Google gevraagd voor je, en het antwoord is aldus:

Er zijn 2 methodes.
- De strijkproef, waarbij je met verschillende sterktes zuur bekijkt in hoeverre het het goud aantast.
- De vuurproef, waarbij je in een over kijkt in hoeverre het goud bestand is tegen hoge temperaturen.

Toegevoegd na 12 seconden:
in een OVEN moest dat zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Als het niet om de waarde van het sieraad gaat, maar om de waarde van het goud, lijkt me de 2e antwoord de aangewezen methode voor Alannnn.
Door de wet van Archimedes toe te passen die hiermee ontdekte hoeveel zilver in een gouden kroon zat. Het principe is dat als je een voorwerp onderdompelt in een vloeistof er een bepaalde opwaartse kracht is. Doordat vervuiling met andere stoffen het soortelijk gewicht lager wordt en de opwaartse druk groter dan dat van zuiver goud kun je de vervuiling bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nieuwere methode die ze in deze tijd steeds vaker toe passen is het gebruik van een rontgenstraal die door het goud heen gaat. Door te kijken hoeveel rontgen er uiteindelijk door heen is gegaan (en dus geabsorbeerd is) kunnen ze bepalen hoeveel karaats goud het is.