"Als je handen worden afgehakt en met andere op een rij gelegd, zou je ze dan herkennen?

Deze vraag kwam ik tegen in een boek, The Page Turner van David Leavitt, dat ik net uit heb. Gaat onder meer over een pianist die deze vraag stelt aan een ander personage.

Er zit een wereld achter die vraag voor mij. Hoe goed ken je eigenlijk jezelf. Hoe goed ken je zoiets als handen, delen van jezelf, waar je zoveel mee doet? Hoe goed kun je kijken? Hoe zelfbewust ben je?

Het gaat om je handen zonder versierselen als ringen en dergelijke.

En of deze vraag nu hoort bijWetenschap, overig of psychologie of sociale wetenschap, of bij Maatschappij, overig? Of nog ergens anders? Kwam er niet goed uit. En zo staat hij nu bij Wetenschap, overig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (17)

Ik zou ze onmiddellijk herkennen, ik heb namelijk 2 linkerhanden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar er zijn meer mensen die dat hebben hoor; maakt het niet makkelijker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan pak jij straks mijn handen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet je hopen dat die van mij er niet tussenliggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Glimlach +1
Iemand die zijn eigen handen niet zou herkennen, is of blind of niet helemaal goed.
Zelf als je 100.000 handen naast elkaar legt, vis ik de mijne er nog tussenuit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mijn ringen er dan nog omheen zitten dan zou ik ze wel terug kunnen vinden, maar ik denk dat ik behoorlijk in paniek zou raken als ik 100 handjes op een rijtje zie liggen en ik ben de mijne kwijt!!
Ik denk niet dat ik ze zou herkennen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, zeer gave fijne handen, die weinig zwaar werk doen, en hebben gedaan, verder zien ze er ook verzorgd uit, en wat ook helpt: klein litteken op mijn rechterhand door prikkeldraad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee die zou ik niet herkennen, echt niet... De handen eenmaal afgehakt veranderen zo van kleur en structuur en van gewicht en van grootte, nee dat zou onherkenbaar zijn voor me...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Me handen waarschijnlijk nog wel.. Die zie ik ook regelmatig.

Maar als je me hetzelfde zou vragen over me oren; die zou ik waarschijnlijk niet herkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb dan ook erg specifieke handen (erg lange vingers, reumahanden, littekens erop) en dus niet zo 'standaard'. Ik zou denk ik eerder gek worden van al die enge afgehakte handen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,dat denk ik niet! Ik ben so wie so al onhandig en als ik dan ook nog onthandt zou worden,was ik helemaal onthand! Misschien zou ik ze voor het afhakken nog wat gebarentaal kunnen leren,dan kunnen ze mij een seintje geven als ik voorbij kom. Maar ja handen hebben geen ogen,dus dat wordt ook niks. Als het nou nog voeten waren die hebben tenminste (ekster) ogen,kunnen ze me herkennen.Maar of je met voeten ook gebaren taal kunt maken? Ik ben bang dat het van geen kant gaat lukken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowel links als rechts heb ik een litteken. Mijn lange nagels waar vaak nagellak op zit is dan ook weer een pluspunt.
Dus al snel 3 herkenningspunten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
klare zaak dan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel he, dus 1 paar handen zijn gevonden.
Ik vermoed van wel ,want ik heb lange vingers en half lange blank gelakte nagels,die ik met regelmaat verzorg.Dus heb ik wel een beeld van mijn handenomdat ik er vaak mee bezig ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me niet eens voorstellen dat ik mijn eigen handen niet zou herkennen. En daar heb ik echt geen sieraden of opvallend nagellak voor nodig.

Om een toepasselijke Engelse uitdrukking te gebruiken: ik ken mijn handen 'like the back of my hand'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik herken ze zeker. Heb zowel links als rechts nog wat kenmerkende souvenirs aan mijn jeugd, was altijd een wildebras, dus die littekens die herken ik zeker.
Komt nog bij dat ik twee jaar geleden de duimband van mijn rechterhand finaal afgescheurd heb, toen ik daar eindelijk mee bij de dokter kwam (zat in Afrika toen het gebeurde) kon die er al niets meer aan doen dus die duim staat een beetje raar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou ze echt wel herkennen, ik ben alleen bang dat ik niet weet hoe ik ze terug moet pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Glimlach +1
Na alle uren die ik heb doorgebracht kijkend naar mijn handen terwijl ik akkoorden uitvogeld en probeer de juiste toetsen te raken ga ik ervan uit dat ik ze inmiddels goed genoeg ken om ze te herkennen. Die twee kleine moedervlekjes zullen ook wel helpen.

Dan ga ik er overigens in dit bijzondere geval wel van uit dat ze nietverkleurd/vervormd zijn door de afgesneden bloedtoevoer.

Maar eeeeh, als je het niet erg vindt dan ga ik het niet uitproberen... Andere vrijwilligers???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jakkie wat een vraag! Ik denk dat ik ze wel zou herkennen, maar misschien zien ze er (omdat er geen bloed meer in zit) wel heel anders uit, en dat maakt het wel moeilijk denk ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik direct zou moeten vergelijken, kan ik m'n eigen handen wel onderscheiden. Het zou echt vreemd zijn als ik dat niet zou kunnen. Ze zijn al bijna 29 onderdeel van mijn lichaam! Maar na het rottingsproces, zou ik dat niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
na een tijdje herken je ze niet meer