Is het mogelijk om turbine in grote gas leiding te zetten?

is het mogelijk om een turbine in een gas buis te zetten om hiermee energie op te wekken. zou dit in theorie mogelijk zijn of zal dit veel hinderen met de flow van het gas, dat het bijvoorbeeld de andere kant op gaat stromen of dat de snelheid veel minder word

TurfGraver
een jaar geleden
Alle energie opwekken kost energie.
Zou zonde zijn om energie wat ze er in hebben gestopt (om op druk te krijgen) verloren gaat door het er weer uit te halen.

Antwoorden (1)

Ja dat is mogelijk.

Echter zal die turbine dan net zoveel* energie opleveren als deze eruit haalt. Maw zal men de druk moeten gaan verhogen en er dus weer meer energie in moeten stoppen aan het begin van de buis waar men de druk opwekt.
*Maar eigenlijk minder omdat je nu ook weer energie verliest door bewegende delen die warm zullen worden.
Dus aan het eind van het verhaal verlies je energie.

Waar jij mee lijkt te spelen is het idee van een perpetuum mobile.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile
===
Als je dat concept begrijpt, of althans dat het concept niet kan bestaan, dan snap je dus ook gelijk waarom jou idee weinig zinvol is.
(Of je moet het doen om zo energie te stelen van het gasbedrijf).
Toegevoegd op 1 december 2022 12:53: tekst
een jaar geleden