Zonlicht op thermopane raam, hoe kan dat warmte geven in huis?Terwijl kou het raam ,niet doorlaat.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Het raam dankt zijn isolerende werking aan het gasmengsel tussen de ruiten. Dat houdt de warmte binnen. Daarnaast zijn de ruiten gecoat, je kunt dat zelf zien doordat de lucht iets donkerder gekleurd lijkt als je door het raam naar buiten kijkt. Net zoals aluminiumfolie de warmte beter reflecteren met de glanzende zijde naar de warmte toe, werkt ook de coating van de ruiten. Hierdoor blijft de warmte binnenshuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb nooit geweten dat er gas tussen de thermopane ramen zit. Maar het is voor mij met dit antwoord wel duidelijker.

Andere antwoorden (5)

Koude is een niet bestaand iets, het is afwezigheid van warmte... Warmte bestaat wel... Dat is trilling...

Als warmte van buiten naar binnen gaat dan noem je het warm en als warmte naar buiten gaat, dan noem je het kou...

Zonnelicht is warmte, dat komt door de ruit heen ook thermopane... En die warmte komt naar binnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk stralingswarmte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een niet helemaal juiste veronderstelling.
Zonlicht geeft directe stralingswarmte. Dat voel je, dat is infrarood licht dat door het raam naar binnen komt. Dat wordt niet voor 100% tegengehouden.

De kou die volgens jou niet door het raam naar buiten gaat, kan op dezelfde manier gaan. Door straling verdwijnt ook warmte door het raam naar buiten, dat houdt geen thermopane raam voor 100% tegen.
itsme
14 jaar geleden
Een thermopane raam isoleert goed de warmte. Het gaat dan over verlies van warmte door geleiding van warmte door het materiaal van de ruit. De lucht aan de ene kant van het raam is warm en aan de andere kant is die koud. Een thermopane raam laat echter electromagnetische straling door in de vorm van licht. Dit licht is energie, niet in de vorm van warmte, maar wordt in warmte omgezet zodra het geabsorbeerd wordt door een ondoorzichtig voorwerp. Als de zon op je gezicht schijnt, wordt dat warm. Zo wordt je huis verwarmd door het licht van de zon, maar koelt het niet af doordat de lucht bij het raam koud wordt door de koude lucht buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De luchtlaag tussen de twee lagen glas voorkomt juist dat er geen geleiding ontstaat zowel van buiten naar binnen als andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voorkomt dat er geen geleiding ontstaat????
Ik begrijp je punt niet. we zeggen beiden toch dat een thermopane raam slecht de warmte geleidt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat we een verschil van mening hebben tussen geleidings- en stralingswarmte. Maar ook jouw mening respecteer ik net zoals iedere andere mening.
De thermopane isoleert op twee manieren:
doordat het dubbelwandig is (met een gasvulling ertussen) en
door de coating die een deel van de infrarode straling tegen houdt.
De dubbelwandigheid werkt als een thermosfles en scheidt de koude lucht buiten van de warme lucht binnen, er vindt dus weinig warmte-uitwisseling plaats door contact.
De coating houdt de IR-straling deels tegen, maar die van de zon is heel sterk zodat je dat nog goed kan voelen.
Als de zon onder is zal je interieur ook nog warmte afstralen en een deel zal dan ook weer naar buiten verdwijnen, maar die straling is maar heel klein in vergelijking met de straling van de zon en daar zul je dan ook niet veel van merken (een IR-camera kan het 'zien', maar je kunt het buiten niet voelen).