Is er minder zwaartekracht merkbaar in het zuiden van Nederland?

Ik denk meer zwaartekracht te voelen in Den Helder, Schagen, Hoorn dan in Den Haag of Delft. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt net op school geleerd dat de zwaartekracht in het zuiden minder is dan in het noorden van Nederland. Vervolgens direct beweren dat je dit verschil kunt voelen, ook al is dat niet mogelijk.. Grappig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staan er snackbars in die plaatsen die jij bezoekt?

Antwoorden (2)

Nee.
De zwaartekracht of gravitatie is een aantrekkende kracht die twee massa's op elkaar uitoefenen. De zwaartekracht is een van de vier natuurkrachten. Deze kracht is op het niveau van atomen zeer klein vergeleken met de andere krachten, maar is de meest alledaagse op macroscopische afstanden werkende kracht: een op elk voorwerp naar beneden (naar het middelpunt van de aarde) werkende kracht, evenredig met de massa van het voorwerp.

Hier heeft iemand het in begrijpelijke taal uitgelegd.
http://www.scholieren.com/werkstuk/22071

Je kunt zwaartekracht alleen voelen als die tegengewerkt wordt. Als je op de grond staat dan trekt de zwaartekracht van de Aarde je naar beneden maar duwt de grond je even hard omhoog, en daarom blijf je gewoon staan, maar je voelt de zwaartekracht dan wel, als gewicht.
Dat kan dus niet zo veel verschillen in verschillende plaatsen in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je zegt, klopt wel, maar er is wel een aantoonbaar verschil in zwaartekracht binnen Nederland. Niet lichamelijk voelbaar, zo groot is het nu ook weer niet, maar het is er wel. Dit komt doordat de aarde niet perfect rond en niet homogeen van samenstelling is.
De zwaartekracht, gemeten met de valversnelling, is inderdaad niet op alle plaatsen op aarde even sterk. Dat komt door de rotatie van de aarde en doordat de aarde enigszins afgeplat is. Er is een formule die de valversnelling geeft als functie van de breedtegraad.
Van de genoemde plaatsen ligt Delft vrij nauwkeurig op 52° en Den Helder op 53°. Dus laten we eens uitrekenen wat de valversnelling op die breedten is.
Ik kom op:
52° 9,8124740779 m/s
53° 9,8133493099 m/s

De verhouding tussen deze waarden is 1,0000891959. Oftewel de zwaartekracht is in Den Helder minder dan 1/10000 deel sterker dan in Delft. Het lijkt me dat dat in het dagelijks leven niet merkbaar is en dat je een behoorlijk nauwkeurige weegschaal moet hebben om dat verschil te kunnen meten.

Er kan ook nog sprake zijn van zwaartekrachtsanomalieën. Dat zijn plaatselijke verstoringen doordat gesteente op de ene plaats wat dieper ligt dan op de andere. Uit het kaartje "Bouguer-anomalie" blijkt dat dit in Nederland nauwelijks een rol speelt en zeker in West-Nederland te verwaarlozen is.
WimNobel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus de vragensteller heeft gelijk. Wat ontzettend knap dat iemand dat kan voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de vragensteller heeft GEEN gelijk, de vraag is of het merkbaar is en dat is het dus niet. Het antwoord op de vraag of er verschil is is wel ja, maar dat is dus niet merkbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik meende dat richting het Zuiden (de tropen) de zwaartekracht juist minder sterk is. Zodat als je een weegschaal meeneemt naar de tropen, die minder aangeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook precies wat het antwoord aangeeft Helene.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat is de vraag niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit plaatje geeft een beeld van het verschil in zwaartekracht in Nederland: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Valversnelling_in_Nederland.svg Zoals je ziet, neemt het naar het zuiden toe af. En nee, het is totaal niet voelbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prachtig antwoord! De gravitatiekracht is inderdaad afhankelijk van je positie op aarde. Lijkt me echter sterk dat de VS dit werkelijk voelt.