Hoe komt het dat wij mensen schokjes krijgen door middel van kleding en ijzer.

Wat heeft de mens voor "stofjes" om dit te krijgen? En dan bedoel ik niet alleen door wrijving van kleding.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Polo, wat bedoel je met:
Wat heeft de mens voor "stofjes"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of de mens bepaalde stofjes hebben om de stroom te geleiden. Kan dit je bloed zijn, je botten je vel. Niet alles geleid stroom volgens mij.

Antwoorden (2)

Wie een schok krijgt, heeft zichzelf opgeladen met elektriciteit. Dit opladen gebeurt door wrijving met synthetische materialen. Dit kan plastic zijn zoals een plastic tas, of plastic tuinstoelen waar je op zit. Maar ook door kleding kan dit gebeuren. Vloerbedekking is ook vaak een boosdoener. Statische elektriciteit word dus altijd opgeladen door wrijving tussen synthetische materialen. Meestal gebeurt dit in het voorjaar, wanneer de lucht erg droog is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen synthetische stoffen zorgen voor statische lading: als je op een droge dag een kat aait dan merk je dat ook daar hoogspanning wordt opgewekt.
Een wollen of zijden lap op een glasstaaf werd vroeger bij de natuurkundeles gebruikt voor statische elektriciteit proefjes.
Dank voor je toelichting.
Alle materie in het heelal, inclusief ons lichaam, bestaat uit atomen, die weer bestaan uit een positieve kern (in het midden dus) en daaromheen negatieve elektronen.
Deze elektronen kunnen zich van het ene atoom naar het andere atoom bewegen, hetgeen elektrisch stroom wordt genoemd. Alle atomen in ons lichaam kunnen dus stroom geleiden, zij het niet voor elk weefsel even gemakkelijk.
Bloed en spieren geleiden heel erg goed. Zenuwen ook.
Spieren (ook de hartspier) en zenuwen werken zelfs elektrisch.
Zon elektrisch schokje laat je spier samentrekken.
Er zijn zelfs apparaatjes in de handel die elke seconde een elektrisch schokje afgeven op bv. buikspieren om af te vallen zonder inspanning.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cool! Bedankt!