Is het geheugen van menselijke hersens meetbaar?

Zou je dit kunnen vergelijken met bijvoorbeeld een X aantal bytes zoals computer geheugen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien met een iq-test. daarmee test je je denk en redeneringsvermogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je zegmaar een soort meting van hoe groot je opslag is? net als dat je dat bij een USB stick kan meten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat bedoel ik ja. Is dat mogelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is naar mij weten zeker niet meetbaar. Jij herinnert je namelijk veel meer dan je weet. Je kan dat alleen niet oproepen. Soms moet je iets weer associëren met iets. Wat ook meetelt is inzicht. In hoeverre os dat weten. Dat je de integraal weet van een formule die je nog niet eerder hebt gezien! Daarbij weet je de kwaliteit van geheugen niet. Hoeveel MB kost het om een herinnering op te slaan? Om maar wat complicaties te noemen...

Het beste antwoord

Ik denk dat het geheugen van een mens wel meetbaar is, zou niet weten hoe en ook niet of het wel exact gemeten kan worden! De geheugen van een computer kan je bijv. op meten door te kijken hoeveel informatie het kan op slaan bijv. hoeveel liedjes of hoeveel letters/paginas! Ook de menselijke geheugen is daar in beperkt, er is geen enkele mens die onbeperkt informatie kan op slaan, ook niet iemand met een fotografisch geheugen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De hersenen zijn complex en worden zeker nog niet voldoende begrepen. Uit wat men wel weet blijkt dat de hersenen ontzettend anders informatie opslaan dan computers dat doen. Daarbij zijn er verschillende typen geheugen, die elk weer op een andere manier werken. Zelfs al zou je elke cel in de hersenen in kaart brengen, zou je nog lang niet weten hoeveel de hersenen onthouden, omdat ook de continue veranderende spannings-stroom hierbij belangrijk is.

Je kan ook niet aan iemand gaan vragen wat hij zich herinnert. Probeer jezelf nu maar eens 5 niet extreem emotionele gebeurtenissen te bedenken. Laat staan wat je eergister hebt gegeten. Toch zodra ik jouw bijvoorbeeld een fiets laat zien, zul jij je direct herinneringen associeren met die fiets. En als ik jou het eten laat ruiken wat je eergister hebt gegeten, zul je het je herinneren.

Ook hebben wij inzicht. Is dit weten? Ik kan voor jou
f(x)=x^28 differentiëren en integreren. Toch heb ik nog nooit met een achtentwintigste macht gewerkt! Een ander voorbeeld, als ik jou goed ken en jij lijkt op je moeder. Ik heb je moeder nog nooit gezien, dan zal ik mij direct bedenken: "hee dat is de moeder van..."

Maar jij kan ook geuren en emoties onthouden. Hoeveel GB zou dat zijn?

Conclusie: een herinnering is zo complex en geheel anders dan computergeheugen, dat het niet meetbaar is.

Je zou eventueel wel kunnen meten hoeveel een persoon in een uur kan onthouden, hoeveel getallen van pi een persoon zich in 1 uur in zich op kan nemen bijvoorbeeld.