waarom werd er in vroeger tijden andere maatstaven gebruikt om schroefdraad op stangen te trekken ?

nu is dat alles veel meer gestandaardiseerd, waarom ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De industriële revolutie en mechanisatie is in Engeland geboren. Het is logisch dat men daar het gangbare Engelse eenheid systeem bij hanteerde.
Het Brits-Amerikaanse maatsysteem of imperiaal stelsel is een Engels systeem van maten en gewichten, met als standaard lengtemaat de yard, standaard massa het pond en als standaard inhoudsmaat de gallon.
Omdat de USA een vroegere kolonie was van Engeland is de reden dat ook daar destijds het systeem is geintroduceerd.
Ook op het Europese vaste land is nog heel lang gebruik gemaakt van dit stelsel, totdat het metrische stelsel werd geïntroduceerd.
Voorheen was ook in Nederland de basiseenheid van lengte de duim (Engels: inch. In 1958 werd, met inwerkingtreding vanaf 1 juli 1959, internationaal afgesproken dat de inch exact 2,54 cm bedraagt. Hiervan wijkt de Amerikaanse landmetingsinch af: deze is exact 100 ⁄ 3937 m ofwel ca. 2,540 005 080 010 cm. Voor 1959 weken de Amerikaanse lengtematen licht af van de Britse.
Het metrieke stelsel of metrische systeem gebruikt de meter als rekeneenheid voor lengte, oppervlakte en inhoud, in tegenstelling tot het oudere systeem, dat met duimen, ellen en voeten werkte. Afstand, oppervlakte en inhoud hebben nu dezelfde basiseenheid, waardoor omrekenen veel eenvoudiger wordt.
n 1872 werd te Parijs een international vergadering gehouden om de Franse standaarden van het metrieke stelsel te internationaliseren; deze voorbereidende vergadering werd in 1875 gevolgd door de Internationale Diplomatieke Meterconferentie. De "Meterconventie" , waarbij het Bureau International des Poids et Mesures (BIPM) werd opgericht, werd op 20 mei 1875 aanvaard door een groot aantal landen: Argentinië, België, Brazilië, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Oostenrijk-Hongarije, Peru, Rusland, Spanje, het Ottomaanse Rijk, Venezuela, de Verenigde Staten, Zweden en Zwitserland. Nederland weigerde, maar sloot zich in 1929 toch aan.

Groot-Brittannië en het Gemenebest vormden een buitenbeentje. Driemaal probeerde men tevergeefs de Imperial Yard te vervangen door het metrieke stelsel, nl; in 1862, 1904 en 1911. Uiteindelijk kon de regering in 1965 toch de wet doordrukken, waarbij in 1975 het metrieke stelsel werd geïntroduceerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vroeger had ieder continent zijn eigen norm. Withwort en gasdraad in UK, unf en unc in de VS, metrisch in Europa. Voor algemene toepassingen gebruiken ze nu zowat overal de metrische schroefdraad, behalve in de loodgieterij, waar gebruik gemaakt wordt van de Engelse gasdraad. Heeft alles te maken met de globalisering van de techniek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvullend;

In de u.k. Witworth (grof) en BSF (fijn/fine)

Wij worden vaak gevraagd voor het koudkrimpen van staal met ICS droogijs