Waarom zou iemand de waarheid ontkennen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is zo'n moeilijke vraag, ik betwijfel of iemand een antwoord kan geven. Het is dus wel een goede vraag +1

Het beste antwoord

Omdat ze de waarheid niet aankunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Uit schaamte of
angst dat iemand boos wordt of
uit egoïsme

Het kan zoveel redenen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kunnen veel verschillende redenen voor zijn:

- Om het eigen hachje te redden, wanneer je zelf iets misdaan hebt.

- Om iemand anders in bescherming te nemen.

- Om politieke redenen, wanneer de waarheid je politieke standpunten tegenspreekt.

- Om filosofische redenen, wanneer de waarheid je persoonlijke wereldbeeld tegenspreekt, en je liever in je persoonlijke wereldbeeld blijft hangen.

Soms gebeurt het ook gewoon dat de waarheid als te ingewikkeld en onbegrijpelijk wordt ervaren, en mensen liever met een simpelere opvatting blijven lopen in plaats van zich te verdiepen in die waarheid, of deze gewoon voor waar aan te nemen omdat de mensen die er wél verstand van hebben (bijvoorbeeld omdat het hun vakgebied is, waar zij al jaren in aan het werk zijn en bestudeerd hebben) tot deze conclusie zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allerlei redenen kunnen dat zijn, maar het komt altijd neer op: Hij kon het niet anders, anders deed hij dat wel anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de waarheid onwelgevallig is.
Dit is het paraplui antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Babyfaced;

Omdat er niet in alle situaties een universele waarheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de gevolgen van de waarheid te ontlopen.