Hoelang duurde het voor de ijstijd opkwam?

Het lijkt me stug dat die in 1 week de halve wereld onder ijs zette.
Alhoewel in ooit gelezen heb dat er een mammoet is gevonden met etensresten n zijn maag die nog niet verteerd waren. En ze kwamen erachter dat hij in korte tijd door een bevriezingsdood moet zijn gestorven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De laatste ijstijd ontstond ongeveer 12800 jaar geleden en deze is inderdaad ontstaan in slechts enkele maanden tijd. De koude periode die erop volgde heeft echter wel zo'n 1300 jaar geduurd.

Het ijs schoof langzaam op, en dieren werden hierdoor verrast. Dieren zoals jouw mammoet konden geen vluchtweg meer vinden door het omringende, opschuivende ijs, en bevroren in korte tijd.
Ook de etensresten in de maag die nog niet verteerd waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kan erg snel gaan na bijvoorbeeld vulkaanuitbarstingen. In plaats van enkele vierkante kilometers kunnen ook duizenden vierkante kilometers as in een paar weken de atmosfeer in geblazen worden. Dat resulteert in een zeer snelle afkoeling van de aarde als geheel omdat het meeste zonlicht dan de aarde niet meer kan bereiken.

Of de temperatuur na het uitzakken van de as weer terugkeert naar normale waardes hangt af van de fase waarin de aarde op dat moment verkeerde en misschien het type van de uitbarsting. Als de as donker is en op de grond valt dan kan het zijn dat het proces weer omkeert na enige jaren en het normale klimaat weer doorzet. Zijn het zwaveldruppeltjes, dan zou het zomaar kunnen dat door een grote hoeveelheid sneeuw op het land en zeeijs de aarde zoveel energie weer terugkaatst dat er een ijstijd wordt ingezet.

Het is natuurlijk niet mogelijk dat in een keer de hele wereld onder een kilometers dik ijspakket verdwijnt daar zijn duizenden jaren van sneeuwval voor nodig, zolang er meer sneeuw bijkomt dan er smelt blijft zo een ijskap gewoon doorgroeien. Een klein laagje sneeuw over de zomerse toendra is echter genoeg om het zonlicht effectief terug te kaatsen.

Toegevoegd na 9 uur:
kubieke kilometers as