Kan het kwaad dat we de verlichting in onze technische dienst werkplaats veranderen van kleur 840 naar 950?

Wij wilden ander cq beter licht in de werkplaats hebben. kleur 950 is iets witter als 840. Volgens mij is er niet voor niets ooit besloten dat 840 in de werkplaats een normale kleur is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Laat me daar net nu zelf mee bezig zijn. Je moet op de website van Philips gaan en de datasheet van de lampen oproepen. Daar staat een tabel waar je kan in zien welke lamp voor welk werk meeste geschikt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Licht is heel persoonlijk maar wij hebben daglichtbuizen in onze werkplaats.
Het nadeel is dat je in de werkplaats veel meer oneffenheden ziet dan buiten. (ieder nadeel heeft zijn voordeel)
Maar je zou eens kunnen proberen op de volgende link om wat meer er over te weten te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort gezegd, nee, dat kan geen kwaad.
Iedereen is immers vrij om te bepalen welke lampen hij gebruikt.
Op zich zou 840 een uitstekende kleur moeten zijn voor in een werkplaats, de kleur 950 valt in het segment 'luxe kleuren' en brengt dus hogere kosten met zich mee.
Je zou dus ook kunnen kiezen voor een 850 of 865 kleur, deze zijn ook blauwer en geven een fel wit, blauwachtig licht wat overigens niet iedereen prettig vind.
Als toevoeging, deze kleuren zijn gebaseerd op de zg. RA waarde waarbij een waarde van 1000 gelijk staat aan die van de zon, dus hoe hoger het kleurnummer, hoe dichter het daglicht benaderd wordt.
Op onderstaande site kan je vast wel een lamp vinden die voor jullie werkplaats geschikt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je toch bij Philips in hun website duikt, kijk ook eens bij schoolklassen: ze hebben een experiment gedaan om meer blauw licht toe te voeren aan schoolkinderen met als gevolg dat hun leerprestaties tussen de +5 tot +18% verbeterden! Daarop ging Philips speciale lampen voor schoolklassen uitleveren.