Een beelddenker denkt en leert voornamelijk visueel-ruimtelijk, door doen, experimenteren, het kijken naar, voelen, ruiken. Het is de persoon die al doende leert. Verbaal (talig) informatie opnemen komt op de laatste plaats. Vaak hebben zij een beeld van iets maar niet direct de woorden ervoor. Een beelddenker maakt voornamelijk gebruik van zijn rechter hersenhelft. Het is een associatieve, creatieve, intuïtieve en zeer gevoelige persoon.
Beelddenkers kunnen alleen betekenisvol leren. Zij kunnen niets met losse cijfers, letters, betekenisloze woorden als: de, het, een. Zij gaan uit van het geheel en vandaar naar de delen maar kunnen ook heel detaillistisch zijn. Zij leren en zien vanuit concepten. Hun denken gaat razendsnel (32 beelden per seconde). Het kan dan ook gebeuren dat ze een oplossing van een som zo razendsnel weten dat je niet begrijpt hoe dat mogelijk kan zijn. Zij kunnen vliegensvlug allerlei informatie combineren en verwerken. Zij bekijken dingen van alle kanten.

En je kunt je daar inderdaad op laten testen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter is een beelddenker ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn van nature allemaal beelddenkers.

Andere antwoorden (7)

Een beelddenker is iemand die in beelden denk.

Dus het geen waar hij/zij aan denkt in beelden voor zich ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beelddenkers zijn mensen, van wie wordt verondersteld, dat zij voornamelijk en primair in beelden denken. Dat wil zeggen dat nieuwe informatie in beeld wordt opgeslagen en verwerkt. Dit gebeurt in de rechter hersenhelft. Meestal zijn beelddenkers 'empirisch ingesteld'.
Concreet denken. zie ook www.wikipedia.nl

Toegevoegd na 1 minuut:
Een psycholoog kan je daar op testen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen denken in woorden en zetten dat al dan niet om in beelden.

Echter, beelddenkers hebben moeite met het communiceren met woorden. Zij zien voortdurend plaatjes in hun hoofd en moeten vervolgens de woorden erbij zoeken. Dat gaat dus wat langzamer dan bij woorddenkers.

Mensen met dyslectie zijn doorgaans beelddenkers. Sommige dyslecten hebben ook moeite met praten. Ze komen vaak niet uit hun woorden en gebruiken veel 'euhhh'.

Beelddenkers zijn eigenlijk filmkijkers die moeite hebben met het zoeken naar woorden bij de plaatjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen is in principe een beelddenker. We denken allemaal in eerste instantie in plaatjes, voordat we in woorden leren te denken.
Mensen die 'extreem' in beelden denken kunnen daar last mee hebben, omdat het moelijk is om abstracte dingen in beelden te vatten. Het kan leerproblemen geven.

Het stikt op internet vast van de testjes, google er maar eens op... Maar laat jezelf geen probleem aanpraten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je zeker nooit een probleem aanpraten maar als het al een probleem is dan kan je daar zeker wat aan doen. Er zijn test, en een hoop mensen die ook beelddenkers zijn.
Bovendien is het zeker niet alleen een probleem, maar kan je het ook zien als een gave..
Een beelddenker is iemand die in beelden denkt.

Deze manier is best heel krachtig omdat er ook sfeer en gevoel in beeld opgesloten zitten.
Dus als ik bijvoorbeeld zeg: Een waterval.
Dan zal een beelddenker zich een waterval voorstellen. Hij ziet dit plaatje. Het beweegt. Hij hoort het geluid (in zijn hoofd), maar ook de omgeving, zoals misschien wel midden in het tropisch oerwoud.
Hij zich er helemaal in verplaatsen, en zal 'in' het beeld voorkomen.

Ik weet niet of er tests zijn. Wel kan je zelf eens doorvragen, verandert het plaatje dan of kan je nog steeds hetzelfde beeld vasthouden, maar dan meer info zien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je kan daar op laten testen.

Een beelddenker denkt in beelden, net als alle andere mensen die ook weleens in beelden denk.
Alleen is dat bij een beelddenker extreem.. Volgens mij is het ook nog een discussie en nog niet wetenschappelijk bewezen maar ze maken wel gebruik van de term..

Een denkbeelder kan ook een heel ander belevenis hebben en kijken vanuit een ander perspectief,waardoor er ook leerprobemen kunnen ontstaan omdat je gewoon een ander soort denker ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt dat 15% van de mensen een overwegend alfaritme heeft. dat is wat jij een beelddenker noemt. Ik heb mij daarvoor laten testen en wat ik vermoedde klopte.