Klopt het dat mensen met een verstandelijke beperking vaak eerstgeborene zijn?

Onzin of niet? Is het ooit onderzocht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat klopt niet. Wel is het zo dat mensen met een verstandelijke handicap nogal eens het enige kind zijn of juist het laatste kind in de rij ; vooral als het kind erg veel zorg nodig heeft of het gaat om een (mogelijk) aangeboren danwel erfelijke aandoening en de ouders een tweede / volgende niet aandurven.

Toen we echter nog niet zoveel te zeggen hadden over hoeveel kinderen we kregen, zag je juist dat er wat later in de tij vaak één of meer kinderen kwamen met een ´deukje´.

Toegevoegd na 3 minuten:
Onderzoeken die er gedaan zijn naar het verband tussen de verstandelijke ontwikkeling en de plaats in de kinderrij, tonen juist aan dat naarmte de ouders meer tijd - aandacht voor een kind hebben )en het vroeger in de kinderrij komt danwel een nakomertje is' dat een positieve invloed heeft op de verstandelijke ontwikkeling. Maar ook dat zijn, uiteraard, vooral statistieken.
Zie bijvoorbeeld de link in de ´bron´.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Laten we "for the sake of argument" eens aannemen dat er alleen gezinnen zijn met 0, 1 of 2 kinderen. Nul kinderen valt in deze discussie af. Resteert 1 of 2 kinderen. Als het eerste kind een verstandelijke beperking heeft, zijn de ouders vaak zo geschrokken dat ze daarna geen kinderen meer "nemen". Daardoor ontstaat er onder de 1 kinder gezinnen een verhoudingsgewijs grotere groep met verstandelijke beperking dan onder de gezinnen met 2 kinderen. Want je begint vaak pas aan je tweede kind als je eerste kind geen beperking heeft.
Het gaat hier om een statistisch verhaal en let goed op het woord "vaak" in mijn verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen met een gehandicapt kind hebben JUIST behoefte aan een tweede, gezond kind.
Dit komt vaker voor dan gezinnen die het bij dat ene, gehandicapte kind houden.
Daarnaast zijn er veel gezinnen die gewoon ook blij zijn met dit gehandicapte kind, en er geen belemmering in zien om nog meer kinderen te krijgen.
Laat ik voorop stellen dat het "nemen" van kinderen een grote misvatting is, men neemt geen kinderen maar krijgt kinderen.
Als de mens kinderen kon "nemen" dan zouden vele kinderloze echtparen die wel een kind wilden in een dikke rij staan om bij uitgifte een kind te nemen.
Dus het is van de zotte om van "ik neem een kind " te spreken , want je kunt het nog zo graag willen maar als je niet zwanger raakt neem je niets.

Een gehandicapt kind kan net zo goed de eerste zijn als de middelste of de zoveelste .
Wij hebben 3 kinderen gekregen en onze jongste , die inmiddels dik volwassen is is ook gehandicapt , zowel lichamelijk als geestelijk , maar dit hoeft echt niet te betekenen dat bij eventuele volgende kind(eren) ook iets niet in orde zal zijn.
Het is meer toeval dan regel.
Ook heeft de mens dit gelukkig niet altijd zelf in de hand, want ik heb zelf meegemaakt dat specialisten meer naast de waarheid zitten dan dat ze de waarheid vertellen.
Het zijn ook mensen die ook gelukkig niet alles kunnen garanderen ook al gebruiken ze het modernste apparaat.

En ik kan u vertellen , een gehandicapt kind hebben is zwaar , maar 2 gezonde kinderen kunnen u meer zorgen geven dan 1 gehandicapt kind , daar ben ik inmiddels wel achter gekomen.
Dus verslik u niet als u denkt dat gezonde kinderen u meer kunnen bieden.
Bij zulke gedachten zou ik voor geen goud met u willen ruilen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg liever: Wij nemen een kind
Dan: Wij willen een kind proberen te verwekken.
:\ dus ja..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een vraagje, waarom ga je zo diep in op het onderwerp: nemen of krijgen van kinderen. De vraagsteller zegt hier toch niets over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ytje , prima dat u hier voor kiest maar waar blijft u met kinderen nemen als u niet zwanger raakt ??
Dan neemt u nog steeds kinderen ?? ten 2e , daar er vaak van uitgegaan wordt(zie bovenstaande reacties ) dat je kinderen kunt nemen.
Dan moet u mij maar eens uitleggen hoe je kinderen "neemt" als je niet zwanger raakt.
Vandaar dat ik erop wijs dat het een misvatting is , je kunt onmogelijk kinderen"nemen" terwijl je niet eens weet of je wel zwanger kunt raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste, spreek je daarna pas dat het niet lukt. In de volksmond spreek je wel van een kind nemen, MITS het lukt natuurlijk.. Als je met je partner besluit om een kind TE NEMEN. dan zeg je toch niet: we hebben besloten om proberen een kind te kunnen krijgen? Sorry..maar je denkt veel te moeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nee Ytje , zo moeilijk denk ik niet , dat valt reuze mee hoor .
Maar als ik jarig ben en iemand geeft mij iets dan krijg ik dit , nu zo gemakkelijk is dit "probleempje" ook.
God de schepper van hemel en aarde schiep ook de mens en Hij is het tot op vandaag de dag nog steeds de Schepper van de mens, er is niets of niemand die een mens kan namaken waar ik een kind bij weg kan halen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus vandaar dat ik zelf ervan uit ga dat ik een kind "krijg" van God .
Maar ik begrijp ook dat velen in ons land niet meer
geloven dat God nog steeds ervoor zorgt dat de mens zwanger raakt en daardoor niet God erkennen als de Gever van je kind en zodoende wordt er tegenwoordig gesproken van kinderen "nemen" en daarbij geven velen aan dat zij niet meer met de Gever van leven en dood te maken willen hebben .
Dus als je zonder God leeft , ja wie moet je dan er dankbaar voor zijn dat je een kind krijgt , niemand dus ja dan "neem " je kinderen en hoef je er ook niemand dankbaar voor te zijn die nieuw leven gaf en het leven van de moeder spaarde.
Zo zie ik de verklaring waarom velen tegenwoordig spreken over "nemen"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik leef met God, maar ik leef ook met de maatschappij. Als je zwanger bent, KRIJG je een kind. Als je zwanger wilt worden, spreek je in de maatschappij van: wij nemen een kind. Als je zwanger bént, zeg je indd niet: we nemen een kind, maar wij krijgen een kind. Zo zie ík de verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, inderdaad zo kun je het ook uitleggen, al vindt ik zelf bij uw uitlegging de eer naar de mens gaan, wij mensen zorgen ervoor dat wij zwanger worden, dus wij mensen maken een kind, dus wij , de mens staat voorop , want we vertellen er meestal dan niet bij dat het God was die ervoor zorgde dat het tot een bevruchting kwam.
Kijk, en ik ben van mening als we God dienen en lief hebben dan weten we ook dat het uiteindelijk God is geweest die ervoor zorgde dat het embryo gaat ontstaan en gaat groeien en waarom dan God niet de eer geven ?
Dat mag ook in onze moderne maatschappij wel eens doorklinken dat de mens zelf tot niets in staat is als we van God de kracht en inspanning niet zouden krijgen. Maar ik begrijp uw verklaring ook goed hoor , er is gelukkig nog ruimte in ons land om beide meningen naast elkaar te hebben en zolang we nog in een vrij land wonen is dit gelukkig ook nog mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap jouw beredenering, en ik ben het ook met je eens, absoluut. Ik bedoelde het: wij nemen een kind (in de zin van: we proberen een kindje te maken) dat het biologisch toch écht aan de man en de vrouw is of er überhaupt een kindje gemaakt wordt of niet. Daarnaast zorgt God er dus voor dat er ook echt een kindje komt! God kan er niet voor zorgen dat 2 personen zich voortplanten (biologisch gezien he !! ) En God doet de rest. Daarom mogen we ook van een wonder spreken als vrouwen zwanger zijn. Verder ben ik het gewoon helemaal met je eens! Mensen mogen eens vaker nadenken aan we ze een kindje te danken hebben ;) Letterlijk en figuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet gelovig, maar ikzelf vind het ook absurt als mensen een kind 'nemen'. Een kind is een geschenk, dat neem je niet maar dat krijg je. Of niet.
En als je het samen graag wilt...dan zeg je:
'Wij proberen een kind te krijgen'. (en niet 'nemen')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
skuske, heb je de reacties hierboven gelezen? dan snap je het misschien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die heb ik heel goed gelezen. Daarom juist deze reactie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm..blijkbaar niet, dan zou de reactie niet hoeven. Ik ga het niet nog eens uitleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch leuk dat we als vreemden een goed "gesprek " kunnen voeren zonder scheldpartijen over en weer.
In veel fora's kun je amper het woord God laten horen of men duikt er bovenop met kwetsende, verachtende en bespottende woorden .
En dat is erg jammer want je komt dan niet goed tot een gesprek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik ook passantje ;) In die fora's gebruikt men ook het woord God alsof het een ding is en in elke zin even vervloekt mag worden..een verschrikking..