kan je stellen dat de wereld 10% meer inwoners kan 'verdragen' wanneer alle mensen op aarde, individueel, 1/10 (een tiende) kleiner zijn?

Met kleiner bedoel ik: dat iedereen in omvang, lengte, gewicht etc. 1/10 kleiner is.

Als iemand mijn vraag niet snapt dan hoor ik het wel/graag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee, dit kan je niet stellen. Want mensen willen toch nog een groot huis hebben, maar het zal wel dichtbij komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dit zou willen stellen, veronderstel je dat er een verband is tussen lichaamslengte en de hoeveelheid voedsel en grondstoffen die een mens verbruikt, maar dat verband is er niet.

Er is geen gemiddelde maat aan te geven voor het voedsel en de grondstoffen die mensen nodig hebben afhankelijk van hun lichaamslengte. De hoeveelheid voedsel en grondstoffen die ze gebruiken is veel meer afhankelijk van hun welvaart en hun leefpatroon.

Dus nee, dit kun je niet zo stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een 10% reductie in lengte is aanzienlijk. Kledingoppervlak neemt met 19% af, voedselbehoefte met 1- ((1-0.1)^3)^0.85 = 23.6% (gewicht^0.85= metabool gewicht tbv van stofwisseling berekeningen). Er is dus minder behoefte aan land om katoen of voedsel te verbouwen. Het ligt voor de hand dat daarom op eilanden met een beperkte voedselvoorraad de gemiddelde grootte van mensen en dieren af begint te nemen.

Ik denk dat de maximale voedselbehoefte en het beschikbare oppervlak om in die behoefte te voorzien uiteindelijk bepalend zijn voor de maximale grootte van de wereldbevolking, dus bijna 25 % minder voedselbehoefte is een zeer aanzienlijke verlichting.