is de cito moeilijker dan de entreetoets?

ik zit in gr 8 en ik vond de entree wel moeilijk dus ben bang of de cito nou moeilijker is of niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de entree toets hetzelfde als een drempel toets? Die krijg je namelijk ter vervanging van de Cito.

Antwoorden (5)

Ja, in principe zal de cito toets lastiger zijn. De entreetoets (Je bedoelt die voor groep 8?) meet jouw capaciteiten aan het begin van het jaar. CITO heeft als doel te kijken wat jouw eindcapaciteit is. En in groep 8 leer je weer meer, en ligt het nivo aan het einde dus hoger.

Schrik overigens niet te hard van de toets: Ze proberen een indicatie van jouw capaciteiten te krijgen. Dat krijg je alleen door vragen van allerlei nivo te krijgen. Zo kunnen ze onderscheid maken tussen slimme en extreem slimme leerlingen. Dus tenzij je de slimste van de klas bent, zijn er een aantal vragen waar je echt niet weet wat je moet antwoorden. Die vragen zijn bedoelt om ook de mensen met een IQ van 130 te scheiden van de personen met een IQ van 120.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo erg veel verschill. Hooguit iets (meer) andere vragen. Echt "moeilijker" is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor entreetoets had ik een score van 533 en voor Cito had ik een score van 542 , dus Cito was voor mij juist makkelijker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zit nu in de eerste van het voortgezet onderwijs. En ik vond de entree ook moeilijk. Maar ik vond de cito vele malen makkelijker, en bij mij kwam er HAVO/VWO uit en uit de entree KADER. Dus dat zegt wel iets toch?
En laat je vooral op op jutten door docenten want het valt heus mee
Ik hoop dat je er wat aan hebt groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De cito-entree toets is lastiger dan de Cito-eindtoets.
In de entree toets bestaat uit 10 á 12 verschillende vakken en 22 verschillende onderdelen.
De Cito-Eindtoets bestaat uit 3 verplichte vakken.
en 1 niet meetellend vak wereldoriëntatie.
Personelijk vond ik de Eindtoets ook makkelijker dan de Entree-toets.
Cito-Entree-Toets = 544 (84 %)
Cito-Eind-Toets = 547

Ik zit nu in VWO-4