Eenparig versnelde beweging. Na 111m is je snelheid 80km/h.

1. Wat is de tijd?
2. Wat is de versnelling?

Kan iemand mij helpen met deze vraag? Ik snap 'm niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Bij een eenparig versnelde beweging is de versnelling (a , van acceleratie) constant.

De snelheid op tijdstip t is dan
v(t) = v(0) + a*t

en de afgelegde afstand op tijdstip t is dan
s(t) = s(0) + v(0)*t + ½ *a*t^2

Omdat er geen beginsnelheid en beginafstand zijn gegeven stellen we die gelijk aan 0 en worden de formuletjes wat simpeler
v(t) = a*t en s(t) = ½ *a*t^2

Nu gaan we de getallen invullen, maar let op 80km/u is gelijk aan 80/3,6 m/s en we moeten voor alles natuurlijk wel vergelijkbare eenheden gebruiken.

80/3,6 = a* t en 111 = ½ *a*t^2

Uit de eerste formule kan je nu a schrijven als
a= 80/(3,6 *t)

dat invullen in de tweede formule
111 = ½ *(80/(3,6*t) )*t^2

en nu versimpelen en we weten t
111 = ½ * 80* t /3,6 ==> t = 9,99 seconde

Dat weer invullen in de eerste vergelijking,
80/3,6 = a* 9,99 ==> a = 22,44

Dus na 9,99 seconden heeft bij een eenparig versnelde beweging met een versnelling van 22,44 m/s^2 een voorwerp 111 meter afgelegd en een snelheid bereikt van 80 km/u
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor de tip ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad zoals Pedro terecht opmerkte een schrijffoutje (80/3,6)/9,99 = 2,2244 en niet 22,44 ;-)
Dat kan een stuk eenvoudiger.

De beweging is eenparig versneld. Na 111 m is die gestegen van 0 m/s tot 80 km/u, ofwel 80/3,6 = 22,22 m/s.

De gemiddelde snelheid is dus 11,11 m/s.

De tijd is dus 111/11,11 = 10 s

Om de versnelling uit te rekenen gebruik je de formule S=1/2at², dus a=2S/t² maakt 222/100 = 2,22 m/s²

iHave lijkt ergens een komma te hebben opgeschoven.