Als ik plat op het water val wordt mijn buik rood en ben ik dus beschadigd, maar heb ik het water ook beschadigd?

Ik bedoel, zijn de water moleculen nu ook beschadigd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Nee. Zwemwater is een mengsel wat vooral uit watermoleculen en wat zouten en of organische verbindingen bestaat. Als je hier op valt, zullen de moluculen dank jouw klap op het water uiteen wijken en plaats maken voor jou. Hier gaat niets bij kapot; het verandert alleen van vorm. Zodra jij het water verlaat herorganiseert het water zich weer, en is het gelijk de situatie voor je er in viel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, je kan zoiets kleins niet echt 'beschadigen', en water ontleden door er op te vallen lijkt me ook sterk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, deze heb je niet beschadigd, de klap op je buik komt door de waterstofbruggen maar de waterstofbruggen zijn er weer zodra je wegzwemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De rode kleur op je huid komt doordat er meer bloed naar je buik wordt vervoerd en niet omdat de moleculen in je buik zijn beschadigd. Die zijn namelijk te klein om beschadigd te raken. Wel kunnen ze ontleden door een chemische reactie, maar dat gebeurt niet als je in het zwembad springt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor jou is het een harde klap, maar voor een watermolecuul niet.

Watermoleculen kunnen inderdaad stuk en als dat door een botsing moet, dan moet je meer denken aan een snelheid van vele tientallen kilometers per seconde.

Watermoleculen kunnen ook stuk door elektriciteit. De spanning uit een batterij is voldoende.
Ze kunnen ook stuk door ultraviolet licht.
De watermoleculen vallen dan uiteen in stukjes, maar die kunnen gemakkelijk ook weer bij elkaar komen.

Wil je een watermolecuul zo erg stuk krijgen, dat hij niet meer te repareren valt, dan moet je hem bestralen met radioactiviteit, of hem versnellen tot een miljoen kilometer per uur om hem dan te laten botsen.

Water is dus erg sterk, al is het vloeibaar.