Waarom hebben maanden wel namen, maar jaren niet?

Maanden zoals januari en december hebben een naam, maar jaren niet (en weken ook niet).
Bovendien herhalen de maanden zich ieder jaar, terwijl de jaren gewoon worden doorgeteld.

Kan iemand mij dit uitleggen ?

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (10)

Dat komt omdat een maand telbaar is en de jaren gaan eeuwig door bij weken het zelfde geval
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal er geen - voor geven, maar hier klopt geen hout van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
erg attend ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel goed,
ik bedoel idd attent
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik snapte het al :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de maanden tellen toch ook oneindig door?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar na een jaar begint dat weer opniew
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ooh oké
in pricncipe hebben ze namen, cijfer namen, dit jaar heet 2011 de naam van volgend jaar is 2012, zo zou ge het kunnen bekijken denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland dan niet, maar China hebben de jaren wel namen. En die komen iedere 12 jaar terug: Rat, Os, Tijger, Konijn, Draak, Slang, Paard, Geit, Aap, Haan, Hond, Varken. We leven nu in het jaar van het Konijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat dat te berekenen is. aangezien het ieder jaar het zelfde is. maanden hebben ook met de stand van de zon en de maan te maken.
een week is 7 dagen bij elkaar (zondag, maandag, dinsdag etc.)
4 weken in een maand.
12 maanden 1 een jaar.
dat is om het voor ons eenvoudiger te maken.
maar als je een jaar ook namen gaat geven is het moeilijk om data's vast te leggen.
als jaren ook terug komen net als maanden en dagen.
dan heb je bijv. 10 december in het jaar konijn. is het dan het konijn van dit jaar. of is het jaar konijn van 10 jaar geleden want toen hete het ook al konijn.

met andere woorden. namen (of getallen) zijn er slechts om afspraken te maken. en om dingen vast te leggen. en iedereen weet wat je bedoelt waneer het was.
namen zijn er slechts voor de duidelijkheid net als getallen.

ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest. volgens mij is het best een vaag verhaal maar ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4 weken in 1 maand? 7 dagen x 4 weken = 28.. Volgens mij is dat alleen Februari 52 / 12 = 4,33 (gemiddeld dan..) 52 weken in 1 jaar klopt ook niet
365 dagen / 7 dagen = 52,14 weken
366 dagen / 7 dagen = 52,29 weken (schrikkeljaar) Dus eigenlijk hebben Bassie & Adriaan het ons al van kleins af aan verkeerd geleerd: http://www.adriaan-homepage.nl/pages/18_alle_liedjes/vier_seizoenen.html
Wanneer men jaren een naam zou geven dan is het voor iedereen die niet 2011 namen in volgorde kan onthouden onmogelijk een voorstelling te maken over hoe lang iets geleden is.

Als ik zeg; het jaar 1276, dan kun je redelijk snel inschatten hoelang dit geleden is.

Als ik zeg; het jaar Johannes. En dit is een naam uit een reeks van 2011 namen...

Antwoord: Het zou onbruikbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de invoering van de kalender was er al een behoefte
de gebeurtenissen die ieder jaar via een vast patroon verliepen te benoemen. Daarvoor gebruikte men de omlooptijd van de maan (de geboorte van de naam maand). Die gebeurtenissen waren per regio verschillend, v.n. bepaald door de seizoenen en weersinvloeden. De speciale gebeurtenissen waren zoal: (lees voor maand het woord tijd) herfstmaand, lentemaand, wiedemaand, maar ook: ijsmaand, sprokkelmaand, grasmaand, bloeimaand, hooimaand, slachtmaand, ijsmaand, etc.
De invoering van het kalendersysteem is gebaseerd op het zonnejaar en daarbij is de lengte van de maand (de zelfde seizoenen als boven omschreven) zodanig dat er 12 maanden in een jaar gaan.
Die maanden moesten natuurlijk een naam krijgen en een paar van die namen refereren naar de vroeger gebeurtenissen.
Omdat de Gregoriaanse en ook voorliggende kalenders door de Romeinen geintroduceerd zijn, vindt de naamgeving echter v.n. zijn oorsprong uit de Romeinse tijd/geschiedenis.
Ook jaren hebben een aanduiding, maar er is over de jaren geen wederkerend seizoenpatroon, zoals boven omschreven en dus is het logischer de jaren met nummers aan te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft het antwoord eigenlijk al in je vraag: De maanden zijn een repeterterende, steeds terugkerende deelverzameling van de jaren. Doordat ze iedere keer terugkomen, is het gemakkelijker ze namen te geven, overigens hebben de maanden ook een cijfer (1 - 12 !).

Dat de jaren een nummer krijgen, is een kwestie van gemak. Iedereen weet waar hij het volgende jaar aan toe is. Als jaren een naam zouden krijgen en geen volgnummer, dan zou ieder jaar aan iedereen duidelijk moeten worden gemaakt hoe het jaar gaat heten. Dan zou je dus mensen tegen gaan komen die niet weten hoe het huidige jaar heet, omdat ze er nog niet van gehoord hebben.

Overigens hebben de maanden ook nog oerhollandse namen, die vooral gekoppeld waren aan oude gebruiken, het boerenleven en de jaarcyclus.

Zie de bronvermelding voor een overzicht hiervan.

Toegevoegd na 39 seconden:
het moet natuurlijk zijn 'reperterende' ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag beste Rapydax,

Wat een interessante vraagstelling. Ik ben fulltime scheikunde/geschiedenis docent aan het Warmerdam. Ik mijn vrije uurtjes peins ik hier ook dikwijls over. Toch zijn er verscheidene bronnen uit het verleden die hebben aangewezen waarom maanden namen hebben.

In het verleden, zo'n circa 3000 jaar geleden bestond er ene Bassimerus Klavijn op onze aardbol. Het was een Griekse koning en wetenschapper. Met bepaalde rituelen heeft hij de maanden een naam gegeven. Dit noemde hij de Bassimerus cyclus. Deze cyclus komt in het heden nog voor, onder naam van de 'Theodorus cyclus'. Dit was zijn broer, die hem vermoorde uit jaloezie en het idee stal. Daardoor is Bassimerus niet meer aan de jaren toegekomen. Zijn broer Theodorus had een zwak brein en kon met zijn verstand niet bij de verklaringen van Bassimerus. Bassimerus heeft nooit wat op papier achtergelaten. Tenminste, er is nooit wat van vernomen. Geruchten gaan dat Bassimerus zijn geschriften in de Oude Kloof van de Egyptische Bergen heeft achtergelaten. Niemand kan dit bewijzen en tot nu toe zijn er geen geleerden geweest die met hun brein bij Bassimerus verklaringen konden.

Vriendelijke groet,

Veralie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze zich nooit herhalen neemt het aantal namen alleen maar toe. Het is erg lastig een hoop verschillende namen te onthouden, maar twaalf steeds terugkomende maanden dat is goed te doen, 52 weken is ook al een flink aantal namen en weken hebben ook geen typische eigenschappen zoals de maanden maart en mei op het Noordelijk Halfrond dat wel hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat we in de wereld om ons heen wel cycli waarnemen / gecreerd hebben die in maanden, dagen of weken te tellen zijn, maar er geen natuurlijke cycli zijn die jaren in beslag nemen. Dus hoeven ze geen cyclische naam te hebben.

Wel gebeurt dit binnen sommige religies die meerjarige cycli kennen (het Jodendom kent bijvoorbeeld elke 50 jaar een 'jubeljaar') en bijvoorbeeld ook in de Chinese horoscoop (jaar van de aap, jaar van de draak etc.) en ook enkele meerjarige cycli die een eigen naam krijgen.

Zodra we een cyclus waarnemen of bedenken, zullen we de data die daar bij horen een naam geven, en dat geld dus ook voor jaren. Of desnoods voor eeuwen.