Waarom zit er zoutzuur in insuline?

Ik las zojuist de ingredienten van het flesje NovoRapid insuline van mijn partner... er zit zoutzuur in.

Kan iemand mij vertellen waarom er in hemelsnaam zoutzuur in zit?
Mijn opa, - goud en zilversmid - gebruikte vroeger zoutzuur om dingen af te bijten.... "gooi maar in het zoutzuurbad"....

Vandaar mijn omhooggeschoten wenkbrauwen..... ?!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Insuline werkt, net als de meeste andere medicijnen, het beste bij een bepaalde oH. Om deze oH te bereiken wordt een kleine hoeveelheid zuur toegevoegd.
Om de oH te beïnvloeden moet er een bepaalde hoeveelheid H+ ionen toegevoegd worden. Dit kan alleen in combinatie met een negatief geladen ion. Hiervoor wordt het onschadelijke Cl- ion genomen. Het toegevoegde zuur is dan dus HCl, oftewel zoutzuur.

Overigens is de hoeveelheid klein en wordt het H+ vrijwel direct verwijderd door het lichaam. Dan blijft er dus alleen Cl- over. Dit komt veel voor in het lichaam en is ongevaarlijk.

Met zuren is het vooral de concentratie van het zuur, dat bepaalt hoe gevaarlijk het is. Die concentratie is bij de smid veel hoger dan in medicijnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Voor oH te lezen pH (Zuurgraad), +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh, geen idee waarom er opeens oH staat, zal wel te maken hebben met de spellingcorrector van mijn telefoon.
Maar goed, inderdaad oH = pH en bedankt voor +je

Andere antwoorden (1)

Ik snap waarom je dat dacht. De chemisch formule voor zoutzuur is HCL.
En dat staat bij de bestanddelen. Zoals je al zei zou dat zeer gevaarlijk zijn. Gelukkig is dat dan ook niet zo. Wat er staat is "Metformine HCL".
Dat is Metformine hydrochloride, een middel tegen diabetes.
Het middel is dan ook veilig binnen de voorgeschreven dosis.
escape
10 jaar geleden
Utrecht
10 jaar geleden
In dat geval is het opgelost: Zoutzuur (HCl zuur) en natriumhydroxide (NaOH loog) vormen samen zout en water (NaCl en H2O).
Het zoutzuur zal, net als de NaOH elders in het productieprocess, als zuurteregelaar zijn gebruikt.