Moet een theorie altijd bewezen worden of is een theorie waar totdat het tegendeel wordt bewezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag! Nooit over nagedacht eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor. Zwaartekracht is bv nooit bewezen. Toch valt de steen naar beneden.

Het beste antwoord

Stellingen worden bewezen. Een wiskundig bewijs van een stelling is een strenge wijze van redeneren waarbij er geen mogelijkheid tot twijfel overblijft.

Fysische theorieen zijn alleen maar meer of minder aannemelijk. Ze kunnen wel gefalsificeerd worden, maar nooit bewezen. Over het algemeen gebruiken ze wiskundige modellen, en daarvan zijn de wiskundige gevolgtrekkingen wel zeker, maar de aannames in de modellen niet. Voor de wiskundige beschrijving wordt over het algemeen een vereenvoudiging gebruikt van de werkelijkheid, zodat veel theorieen al inherente beperkingen hebben waardoor hun geldigheid al bij voorbaat is beperkt. Niettemin kunnen deze theorieen zeer bruikbaar zijn voor bijvoorbeeld technische berekeningen.

Als voorbeeld van een theorie die heel doortimmerd was kun je het werk van Kelvin nemen, hij had uitgerekend dat de aarde ongeveer 20 tot 30 miljoen jaar oud kon zijn omdat hij had aangenomen dat er in het binnenste van de aarde geen energie werd opgewekt. Ook voor de zon had hij de samentrekking en de warmteproductie daardoor perfect berekend. Pas na de ontdekking van de kernenergie bleken zijn aannames onjuist te zijn. De modellen die hij ontwikkelde zijn echter nog steeds zeer bruikbaar voor geofysici.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een theorie is iets dat wetenschappelijk (theoretisch..) klopt. Dus de formules kloppen al zeker, maar in de praktijk HOEFT het nog niet bewezen te zijn. Dit kan wel.

Dus een theorie wordt opgesteld naar aanleiding van (bewezen) formules, en wordt voor waar aangenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot de theorie van Einstein niet juist blijkt te zijn. Dan vervalt alles wat er op gebouwd is.
Een theorie is een geheel van denkbeelden, hypothesen en verklaringen die in onderlinge samenhang worden beschreven. In de wetenschap is een theorie een toetsbaar model ter verklaring van waarnemingen van de werkelijkheid. (wiki)
Een theorie is dus al bewezen. Het komt wel voor dat een theorie door latere bevindingen onderuit gaat. Einstein had bijvoorbeeld de theorie dat geen enkel deeltje in een vacuüm sneller kan reizen dan het licht, de deeltjesversneller van het CERN toonde iets anders aan.

Een these of hypothese geldt wel als een stelling die zich nog niet bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een verschil tussen een theorie in de wetenschap en een theorie in het normale spraakgebruik.

Een wetenschappelijke theorie wordt pas zo genoemd als er uitgebreid onderzoek gedaan is en er zover mogelijk bewezen is dat de theorie klopt. Dat is niet hetzelfde als de absolute waarheid, maar wel iets wat goed onderbouwd is. Niet zomaar een proefballonnetje.