mijn zoon heeft op school een aluminium hangertje gevijld van een blokje aluminium als ik dit om mn nek hang is dat dan schadelijk??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, van aluminium hoedjes opzetten krijg je toch wel rare hersenkronkels en ga je overal opeens complottheorieën zien!

Antwoorden (3)

Nee, metallisch aluminium is totaal onschadelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo nou die - ??
Uitleg a.u.b.?
Cryofiel
12 jaar geleden
Leg eens uit dan? Nu zeg je alleen maar "omdat het zo is", en dat is niet bepaald kennisvermeerderend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eet er eens paar kilo van, laat eens een aantal honderd kilo ervan op je hoofd komen met flinke vaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogal overtrokken als je het mij vraagt.
Een hangertje aan een ketting is dus totaal onschadelijk. @Jammerrr, +!
Aluminium is een metaal. Komt aluminium in contact met de lucht, dan oxideert de oppervlakte snel tot aluminiumoxide. Aluminiumoxide is niet-reactief; daardoor is het niet schadelijk.

Het enige dat jij hoeft te doen, is controleren of er geen scherpe puntjes zijn achtergebleven na de vlijtige arbeid van je zoon. Zijn er wel scherpe puntjes of scherpe randjes, dan kun je die gewoon wat bijvijlen.

Daarna is jouw aluminium hangertje (dat geheel is bedekt met een dun laagje aluminiumoxide) geheel veilig.

Toegevoegd na 2 minuten:

Als het goed is, heeft jouw zoon het oxidatieproces kunnen zien.

Als je een stuk puur aluminium zaagt of vijlt, wordt het binnenste, pure (dus nog niet geoxideerde) aluminium zichtbaar. Puur aluminium glanst duidelijk.

Na verloop van tijd zie je dat de glans afneemt: het materiaal wordt doffer. Wat je ziet is hoe het laagje aluminiumoxide zich vormt.

Toegevoegd na 14 uur:

Ik ga er natuurlijk wel van uit dat je je hangertje niet opeet... ;-)

Aluminium is weliswaar nodig als co-enzym in bepaalde eiwitten, en voor bepaalde biologische processen, maar het opeten van een stuk aluminium is niet verstandig - dat zou heel goed zelfs nadelig kunnen zijn.

Het lichaam krijgt het benodigde aluminium binnen via de normale voedingsmiddelen.
Cryofiel
12 jaar geleden
In het verleden is opschudding ontstaan doordat sommige onderzoekers een verband dachten te zien tussen aluminium en de ziekte van Alzheimer, maar recenter onderzoek heeft dit idee weerlegd. Het metaal heeft voor zover bekend geen biologische functie en geen grote giftigheid, tenzij het in forse hoeveelheden ingenomen wordt. In dat verband zal eerder gevaar te duchten zijn van maagzuurpillen, en wellicht van deodorants, dan van het gebruik van aluminium kookgerei. Volgens hardnekkige geruchten zou aluminium borstkanker kunnen veroorzaken. Door gebruik van deodorant met aluminium en scheerschuim met parabenen zouden vrouwen eerder borstkanker kunnen krijgen volgens een onderzoek van McGrath (Chicago) uit 2003. Andere onderzoekers hebben hiervoor echter geen enkele aanwijzing gevonden.
Bronnen: