Is het water van de zwarte zee en de Kaspische zee zoet of zout?

Het zijn wel zeeën maar ze liggen bijna ingesloten en / of helemaal ingesloten en zouden dus meren kunnen zijn
Of half zout en zoet brak water dus?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (3)

De Zwarte Zee heeft nu zout water, in de IJstijd van 5600 v. Chr. had het zoet water.

De Kaspische zee heeft ook zout water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zwarte zee is via de bosporus (istanboel) verbonden met de middelandse zee en dus zout. De kaspische zee is ondanks de naam een meer (volgen wikipedia de grootste ter wereld), en dus zoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kaspische zee is zout. Niet zo zout als de zee. Het zoutgehalte van de kaspische zee is ongeveer een derde van die van de zee. Het is dus een zoutwatermeer.