Pasteuriseren is een proces in de voedselindustrie dat schadelijke bacteriën in aan bederf onderhevige voedselproducten vernietigt door het voedsel kort te verhitten, zonder het product te beschadigen.

Steriliseren (Lat. sterere = glimmend)is het opzettelijk doden van micro-organismen, zoals bacteriën, virussen, schimmels en sporen op of in allerlei materialen of stoffen. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het houdbaar maken van voedsel en het vervaardigen van medisch materiaal of met instrumenten voor wetenschappelijk onderzoek. Het doel is onder andere voedselbederf of besmetting te voorkomen.

Steriliseren is onder te verdelen in voedselsterilisering, luchtsterilisering, watersterilisering en instrumentensterilisering.

Steriliseren van voedsel gebeurt door sterke verhitting, of met een hoge dosis straling (X-stralen en gamma-stralen).
Steriliseren van lucht gebeurt met UV-licht of hoge spanning.
Steriliseren van water gebeurt met UV-licht, chemische middelen of sterke verhitting.
Steriliseren van instrumenten wordt verwezenlijkt door direct contact met vuur, stoom onder druk of chemisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het verschil zit 'm in de temperatuur (en dan neem ik aan dat je het hebt over zuivel).
Bij pasteuriseren wordt verhit tot 72 graden Celsius en bij steriliseren tot boven de 100 graden.

Bij pasteurisatie wordt de smaak van het product het minst aangetast, maar worden ook niet alle bacteriën gedood. Bij sterilisatie gaan alle bacteriën eraan maar verandert wel de smaak. Dit proef je goed bij bijvoorbeeld melk.