Hoe werkt een brandstofcel?

Ik bedoel hoe dat nou precies werkt, waarom er nou elektriciteit vrij komt bij het reageren van zuurstof een waterstof. ik heb op internet gekeken maar die uitleggen waren te ingewikkeld voor mij, kan iemand mij meer duidelijkheid geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wildelely (7806)
Gouden medaille
Je vraag is ook onduidelijk. Wat bedoel je nou precies met een brandstofcel. En waarom zou er bij genoemde reactie elektriciteit vrijkomen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begreep anders in 2 tellen waar hij het over had, maar goed, ik heb het op school ooit behandeld...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandstofcel

Het beste antwoord

Vanmiddag heb ik dit in mijn scheikunde-boek gelezen. Ik moet erbij zeggen dat dit bij de laatste (8e) paragraaf van een hoofstuk is en daarbij zou je eigenlijk eerst (veel) tijd moeten investeren om de 7 vorige paragrafen te begrijpen.

De brandstofcel is net als een batterij of accu opgebouwd uit twee elektroden met een elektrolyt. De bouw van de elektroden is zodanig dat ze de halfreacties van de reductor en de oxidator aan hun oppervlak versnellen. In tegenstelling tot de batterij of accu zijn bij een brandstofcel de reductor en oxidator gassen. Een batterij raakt uitgeput, omdat aanwezige reductor en oxidator kunnen opraken. In een brandstofcel worden continu brandstof (aan de negatieve elektrode) en zuurstof (aan de positieve elektrode) toegevoerd. Een mogelijke brandstof is waterstof. Het reactieproduct is (schoon) water. Als elektrolyt wordt verdund zwavelzuur of kaliloog gebruikt.

Nu in het kort een aantal (lastige) begrippen + uitleg:

Een deeltje dat een elektron kan afstaan is een reductor en een deeltje dat een elektron kan opnemen is een oxidator.
(Als je een reductor bij een oxidator voegt kan het reageren en die reactie noem je een redoxreactie)
Halfreactie = de helft van de redoxractie. Het afstaan van elektronen door de reductor OF het opnemen van elektronen door de oxidator.

Eigenlijk is het moeilijk uit te leggen en ik snap het zelf ook nog niet helemaal.
Volgende week heb ik schoolexamen over dit onderwerp en ik hoop dat ik het dan in ieder geval wel snap :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je aan de twee polen van een (opgeladen) batterij een een geleidend kabeltje hangt en de uiteinden daarvan in in bokaal water, zie je rond de uiteinden belletjes verschijnen. De elektrische stroom ontbindt water in waterstofgas en zuurstofgas. Het idee achter een brandstofcel is het omgekeerde; laat de twee gassen terug samengaan en haal de elektriciteit er terug uit. Meng je de gassen, dan gebeurt er niets (zolang je er geen vlammetje bij houdt ;-) ). Dus ging men op zoek naar iets wat dit proces op gang brengt en in stand houdt. Dit noemt men een katalysator. Meestal zijn dit zeldzame (en dure) stoffen zoals in dit geval platina en palladium. Men maakt in de cel een structuur die een zo groot mogelijk contactoppervlak heeft, dat van een zeer dun laagje katalysator wordt voorzien. Als je de elektriciteit de kans geeft om er uit te geraken (je maakt de boel bv geleidend door er een geleidende vloeistof in te kieperen, waarin je een min en een plus elektrode hangt met een stukje kabel aan, vervolgens bv een lampje tussen de kabels), dan versmelt er aan het oppervlak van de katalysator zuurstof en waterstof opnieuw tot water waarbij er elektriciteit wordt vrijgegeven die het licht doet branden. Hoe meer oppervlak, hoe meer elektriciteit...