Hoe schrijf je een brief die niet grof is, maar wel duidelijke taal is en dat de boodschap goed overkomt?

Ik ben namelijk erg, erg boos op iemand, die o.a. meerdere regels/wetten betreffende zijn beroep heeft geschonden. Ik ben bezig met het schrijven van een brief, maar soms ben ik bang dat het misschien grof is.

Ik ben vanmezelf geen grof persoon, er staan natuurlijk ook geen scheldwoorden of i.d. in, maar toch wil ik de toon graag netjes houden, maar wél de boodschap luid en duidelijk overbrengen.

Mijn ergste boosheid heb ik al gefilterd, maar boos blijf ik toch wel, dus dat kan niet veranderd worden.

Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goh, ben benieuwd naar de tips,,ik ben zelf ook met zo'n brief bezig.....;-)

Het beste antwoord

Probeer ofwel iets objectiefs te zeggen ("ik heb de verkeerde medicijnen gekregen"), ofwel, wanneer je wilt laten merken dat iemand je daarmee gekwetst heeft, te vertellen wat je erbij voelt, en dus op een neutralere manier te vertellen wat je van iets vondt ("het heeft me diep gekwetst dat u daar zo op reageerde").
Geef ook duidelijk aan wat je doel is. Wil je alleen je ei kwijt, of verwacht je een excuus, schadevergoeding, reactie o.i.d.? Geef dus aan wat die persoon kan doen om het minder erg te maken/op te lossen of iets dergelijks.
Ik zou het trouwens ook verstandig vinden als je de brief even aan een ander laat lezen die je evt nog kan helpen.

Uiteindelijk is het het belangrijkste dat deze brief zijn nut dient. Wil je alleen je ei kwijt, dan mag je best wat harder zijn. Wil je iets terug van die persoon, een vergoeding, een verklaring of een excuus, kleed het dan wat objectiever in, maar maak duidelijk wat je verwacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Schrijf die brief vanuit je eigen beleving, maar dan ook alleen maar je eigen beleving, zeg niets over de ander maar alleen over jezelf...

En voordat je die verstuurt laat die eerst aan je partner of vriend(in) lezen, en als die zegt dat het kan, dan pas opsturen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrijf je grieven op.
Laat het inderdaad aan een ander lezen.
Slaap er een nachtje over, als je er nog steeds zo over denkt, versturen.
Een andere optie is: Welk advies zou jij aan een ander geven in deze situatie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Controleer goed of je je richt op de daden, niet op de persoon.

Maak de gevolgen van die daden duidelijk.

Laat je brief nalezen door minimaal één onafhankelijk persoon. Iemand die wel verstand van zaken heeft, maar niet teveel bij jou betrokken is.
Cryofiel
14 jaar geleden
Schrijf de brief,laat hem èèn of twee dagen liggen en herlees hem dan.Je boosheid is dan weer iets gezakt en je ziet dan zelf waar je misschien te grof bent geweest in je woordkeuze.
En altijd beleeft blijven,ijskoude beleefde brieven maken vaak meer indruk dan brieven met grove taal en krachttermen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schrijf de brief vanuit jou dus in de ik vorm.Waar over jij boos bent , de feiten,niet schrijven wat je van andere of van horen zeggen hebt gehoord.Niet schelden .En wat die persoon beter had kunnen doen en niet had mogen doen.Ik zou jou emoties zoveel mogelijk achter wegen laten. .Succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou de brief kort, niet te persoonlijk en handel de zaken waar je het over wilt hebben in duidelijke punten af.
Reageer vanuit je eigen persoon en doe geen aanvallen op de ander. Ga ook niet in de verdediging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm, kort houden is alleen wel erg moeilijk! Ik denk dat het sowieso meer dan 2 bladzijden wordt, om alles duidelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nooit doen, en dat weet ik uit eigen ervaring. Bij een brief of mail die te lang is haken mensen af, en ze lezen het niet helemaal. Kort en bondig komt het beste over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar er is erg veel gebeurd en wil dat ook graag allemaal noemen. Hoe kan ik dat kort en bondig doen?
een brief doorspekt van emotie's en woede komt altijd verkeerd aan.
je weet heus wel wat je moet schrijven en hoe.. het verstandigste alleen is om te wachten tot je minder boos bent, dan zal je woordkeus subtieler zijn.
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien staat hier wat bij en kun je zelf het eea aanvullen in je eigen taal:

http://www.consuwijzer.nl/Voorbeeldbrieven?WT.srch=1&WT.mc_id=Algemeen&WT.seg_1=brief%20voorbeeld