Is er een verschil tussen wetenschappelijke namen en Latijnse namen?

Ik zeg altijd wetenschappelijke namen van bijvoorbeeld vogels en niet de Latijnse namen, maar is er eigenlijk wel een verschil tussen de twee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veel mensen zeggen: Latijnse namen. En dat mag, maar Wetenschappelijke namen is correcter. Bij 'Latijnse namen' zit de suggestie dat het namen bij de oude Romeinen waren. Merula was dat, maar Philomachus pugnax voor de kemphaan b.v. is gemaakt naar het model van Nederlands kemperken, en in Alca torda voor de alk zitten twee Scandinavische namen. In Cinclus cinclus voor de waterspreeuw zit Grieks kinklos. En zo zijn er nog veel meer. Veel wetenschappelijke namen zijn 'Latijn' doordat ze een Latijns jasje kregen. De originele naam werd 'gelatiniseerd'. In díe zin mag je wél spreken van Latijnse namen.

Antwoorden (4)

nee daar is geen verschil tussen.
de latijnse naam is tevens de wetenschappelijke naam.
12 jaar geleden
Over het geheel gezien niet. Neem ziektes en aandoeningen, die danken hun wetenschappelijke namen soms ook aan hun ontdekkers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn nu alleen wetenschappelijke namen in gebruik. Latijnse namen zijn bijvoorbeeld lupus voor wolf of anas voor een willekeurige eendensoort. Dit waren de namen die de Romeinen er aan gaven.

De wetenschappelijke naam voor de wolf is Canis lupus en aan een wetenschappelijke naam zit een uitgebreide soortbeschrijving vast, met daarbij over het algemeen geconserveerde exemplaren (gedroogd, op alcohol etc.), terwijl een latijnse naam een antieke en vage aanduiding is voor een dier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zekere zin wel. Wetenschappelijke namen komen uit het Grieks en uit het Latijn. Latijn is alleen maar Latijn.
Telescoop is bv Grieks. Het betekent 'ver zien'. Als het uit het Latijn kwam zou het een 'proculvideo' zijn.