typ je op je rekenmachine 52 weken maal 7 dagen is 364 dagen, maar er zijn toch 365 dagen normaal in een jaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk jaar heeft 6 uren 'teveel'. Na 4 jaar is dat 24 uur = 1 dag.

Antwoorden (4)

Niet alle jaren hebben 52 weken:

Ieder jaar heeft 52 "hele" weken plus één of (in een schrikkeljaar) twee "extra dagen". Die extra dagen resulteren in 53 genummerde weken in sommige jaren. Het kalenderjaar 2009 was zo'n jaar. Het eerstvolgende jaar met 53 genummerde weken is 2015.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, er zitten daarom ook niet precies 52 weken in een jaar. Neem dit jaar maar, 1 januari valt nog in week 52 van 2011 en niet van 2012.
Het aantal dagen is altijd, los van de schrikkeljaren, 365. Dat is dus iets meer dan 52 weken (365/7 = 52,14.. weken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets preciezer: 365,24 dagen.
Daarom valt je verjaardag elk jaar op een dag later in de week... (bij schrikkeljaren van 366 dagen dus 2 dagen later).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het aantal dagen dat de aarde er over doet om rond de zon te reizen (=1 jaar) is geen geheel getal. Dat zou ook wel uiterst toevallig zijn :).

In de astronomie worden verschillende definities van het jaar gebruikt, hier met hun huidige (2000) lengte:
het tropisch jaar: periode tussen twee lentepuntdoorgangen van de zon - 365d 5u 48m 45s;
het siderisch jaar: periode waarna de sterren weer op dezelfde plaats aan de hemel staan - 365d 6u 9m 10s;
het anomalistisch jaar: periode tussen twee doorgangen van de aarde door het perihelium in de aardbaan - 365d 6u 13m 53s;

Het verschil in lengte tussen deze diverse soorten jaar komt door de precessie van de aardas en veranderingen in de vorm van de aardbaan onder invloed van de andere planeten. Het jaar zoals we dat in de kalender kennen is een goede schatting van het tropische jaar, dat de seizoenen regelt en daarom het belangrijkste is. De afwijking van 27 seconden betekent een fout van 1 dag in 3200 jaar.