Hoe zou het met de maan gegaan zijn, zonder de aarde?

We weten niet beter, bij de maan hoort bij de aarde, maar hoe zou het met de maan gaan, zonder de aarde?

Toegevoegd na 38 minuten:
Stel dat ze elkaar niet langer meer aantrekken, waar gaat die maan dan heen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De maan is toch een brokstuk van de aarde? Dus dan zou deze er niet geweest zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan was die vast heel gelukkig bij een andere planeet. Of geraakt door een andere rondvliegende steen en als gruis door het heelal geraasd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vica versa?!

Het beste antwoord

De aarde en de maan draaien om elkaar heen (het is dus NIET zo dat de maan rond de aarde draait - ze draaien rond elkaar).

Vergelijk het met twee kinderen die elkaar bij de handen pakken en dan heel snel rondjes gaan draaien. Die draaien rond hun gezamenlijke middelpunt.

Als één kind nu wat zwaarder is, en het andere kind lichter, dan zal het zware kind kleine rondjes draaien, en het lichte kind grote rondjes - vergelijk dit met een volwassene die een peuter rondslingert, de volwassene blijft bijna op zijn plek terwijl de peuter rondjes vliegt.

Goed, wat jij beschrijft is: wat gebeurt er als een zwaarder en een lichter kind elkaars handen grijpen, rondjes draaien, en elkaar dan ineens loslaten?

Ik denk dat je het antwoord in dit geval makkelijk kunt voorstellen: beide kiinderen draaien geen rondjes om elkaar meer, omdat de "aantrekkingskracht" (het handen vasthouden) weg is. Ze vervolgen dus elk hun weg, en verwijderen zich van elkaar.

In de tuin zullen beide kinderen achterover vallen. In het heelal, met aarde en maan in plaats van kinderen, zullen de aarde en de maan elk doorgaan in de richting waarin ze zich bewogen op het moment dat de aantrekkingskracht ophield. Ze zullen vanaf dat moment van elkaar vandaan bewegen.

Tja, en dan?

Dat hangt ervan af op welk moment in de draaibeweging de zwaartekracht wegviel.

De snelheid van aarde en maan rond hun gezamenlijke middelpunt is te laag om te ontsnappen aan de zon. Beide hemellichamen zullen dus wel los van elkaar verder gaan, maar daarbij elk in een andere elliptische baan rond de zon komen.

Of één van beide zich in de zon zou kunnen storten, zou ik moeten uitrekenen, maar ik vermoed van niet. Ik vermoed dus twee elliptische ("eivormige") banen rond de zon, waarbij de mate van ellipticiteit afhangt van het moment waarop ze elk hun eigen weg gingen.

Op de heel lange duur zijn die banen niet stabiel, omdat aarde en/of maan in de buurt zullen komen van Venus, Mars, of zelfs Jupiter. De invloed daarvan zal de elliptische baan veranderen. Betreft het Venus of Mars, dan zal de ontmoeting ook de baan van Venus of Mars kunnen veranderen.

Toegevoegd na 17 uur:

In antwoord op reacties vond ik een mooie simulatiesite waarop je hiermee kunt spelen. Maar de uitleg past hier niet meer, daarom heb ik die in een extra reactie gezet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij draait de aarde om de zon en de maan om de aarde. En niet de aarde ook nog is om de maan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij idd ook.
Cryofiel
12 jaar geleden
Nope. Ik neem de aarde en de maan als voorbeeld. Het is niet zo dat de maan rond de aarde draait. De aarde en de maan draaien beide rond een gezamenlijk middelpunt. Dat kun je je voorstellen door in gedachten de maan steeds groter te maken. Stel dat het waar is dat de maan puur rond de aarde draait. Je maakt de maan dan wat groter, en nog wat groter, en nog wat groter, tot de maan net zo groot (en zwaar) is als de aarde. Nu heb je twee gelijke bollen. Ik denk dat je wel ziet dat er nu geen enkele reden is waarom de ene bol rond de andere zou draaien, en niet andersom - beide bollen zijn immers gelijk. Als je nu de maan nog een tikje groter maakt, dan is de maan nu net wat groter en zwaarder dan de aarde. Het kan niet zo zijn dat de maan nu nog steeds om de aarde draait, want nu is de maan groter en de aarde klein. Het kan ook niet zo zijn dat net dat ene kiezeltje dat je op de maan neerlegde er in één klap voor zorgde dat de aarde rond de maan ging draaien, terwijl dat vroeger andersom was. Nee, in werkelijkheid is er een heel geleidelijke overgang. -- Dit is dan één van de manieren waarop veel planeten bij andere sterren zijn gevonden. Men keek heel goed naar andere sterren. Sommige sterren bleken een beetje te wiebelen. Hoe kan het dat een ster wiebelt? Daar is maar één verklaring voor: er is een (grote, zware) planeet die in een baan rond die ster cirkelt. Het is ook in die gevallen niet zo dat die planeet rond de ster cirkelt - ook hier draaien planeet en ster beide rond een gezamenlijk middelpunt. Nu is die ster natuurlijk veel zwaarder dan de planeet. Daardoor zal dat middelpunt heel dicht bij de ster liggen. De ster draait kleine rondjes rond dat middelpunt, de planeet draait grote rondjes rond het middelpunt. Kijk je grof, dan denk je dat de planeet rond de ster draait. Kijk je beter, dan zie je dat de planeet en de ster beide rond hetzelfde punt draaien. Dat is de reden dat zo'n ster, vanaf de aarde gezien, lijkt te wiebelen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Voor aarde en maan kun je dit hier zien:
http://phet.colorado.edu/en/simulation/gravity-and-orbits --  Klik onder het plaatje op de groene knop "Run Now!"
--  Er verschijnt een nieuw scherm.
--  Klik daar helemaal linksboven op de tab "To Scale".
--  Klik nu rechtsboven op het derde vakje. De simulatie toont dan de aarde en de maan.
--  Als je goed kijkt, zie je dat ook de aarde rondjes draait.
--  Je kunt de baan van de aarde rond het gezamenlijke middelpunt zichtbaar maken door rechts het vakje bij "Path" aan te kruisen. Als je (heel voorzichtig) de maan wat zwaarder maakt, en de aarde wat lichter, kun je nog duidelijker zien dat ze rondjes rond elkaar draaien.
Cryofiel
12 jaar geleden
-->  Deze reactie is een toevoeging op mijn antwoord  <-- Op http://phet.colorado.edu/en/simulation/gravity-and-orbits kun je zelf de zwaartekracht uitzetten! 1.  Ga naar die site.
2.  Klik op de groene knop "Run Now!" onder het plaatje.
3.  Klik linksboven op "To Scale".
4.  Klik rechtsboven op het derde vakje. Je ziet nu aarde en maan.
5.  Vink daaronder "Path" aan, voor de duidelijkheid.
6.  Klik onderaan op de middelste ronde knop. Aarde en maan gaan nu bewegen.
7.  Zet rechtsboven de zwaartekracht uit. Dit doe je door "Gravity", dat in het begin op "on" staat, op "off" te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu wil ik jouw stukjes niet ontkrachten hoor ;) maar dit is toch allemaal speculeren?
De maan ìs nu eenmaal kleiner en ik heb altijd geleerd dat de maan als een satelliet 'gevangen' zit in de aantrekkingskracht van de aarde. Nogmaals niet om hetgeen je zegt in twijfel te trekken, maar om het te begrijpen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed dat je vraagt, hoor, daar is niets mis mee! De maan zit inderdaad gevangen in het zwaartekrachtsveld van de aarde. Maar andersom geldt dat net zo goed. Je kunt dat ook zien aan het feit dat de zwaartekracht die de aarde op de maan uitoefent, precies even groot is als de zwaartekracht die de maan op de aarde uitoefent. De maan draait rondjes omdat er continu aan de maan wordt getrokken (door de aarde). De aarde draait rondjes omdat er continu aan de aarde wordt getrokken (door de maan). Beide trekkrachten zijn precies even groot; ze hebben alleen tegengestelde richtingen. De maan beweegt een groter rondje doordat de maan minder massa heeft dan de aarde. De aarde beweegt een kleiner rondje doordat de aarde meer massa heeft dan de maan. Het is dezelfde zwaartekracht (die zijn immers even groot), maar bij de maan trekt die kracht aan een kleine massa, waardoor die massa flink in beweging komt (grote rondjes). Bij de aarde trekt diezelfde kracht aan een grote massa, waardoor die massa ook in beweging komt, maar een stuk minder (en dus: kleine rondjes).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je zeer deskundige en uitgebreide uitleg.

Andere antwoorden (2)

De theorie is dat de maan na een gigantische botsing met een andere planeet (?) in de begintijd van het ontstaan van het zonnestelsel is gevormd uit de Aarde.
Het antwoord op de vraag is dus: "Er zou geen maan geweest zijn zonder de Aarde".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De sterkte van de zwaartekracht hangt af van het gewicht van het lichaam. Hoe zwaarder een lichaam is hoe meer aantrekkingskracht deze uitoefent op zijn omgeving. Doordat de zon ongelofelijk groot is, trekt de zon aan de aarde. Echter door de snelheid van de aarde krijg je een centrifugale werking wat ervoor zorgt dat de aarde op een afstand van ca. 150.000.000km van de zon blijft. Dit werkt precies hetzelfde met de maan en aarde, waarin de aarde de rol van de zon neemt en de maan de rol van de aarde. Maar andersom geld het ook, de maan trekt ook aan de aarde. Welliswaar in veel mindere mate. Als om wat voor reden dan ook deze aantrekkingskracht verdwijnt verliest de maan zijn baan om de aarde en gaat vrijuit in het heelal. Totdat de maan weer zo dicht bij een groter lichaam komt die zijn aantrekkingskracht weer uitoefent op de maan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo heb ik het inderdaad ook gelezen.
Wanneer de maan uit de baan van de aarde zou verdwijnen, gaat ie vrij het heelal in. Wat er dan met de maan zal gebeuren, ligt er maar net aan wat er op z'n pad komt.