Hoe zou het met de maan gegaan zijn, zonder de aarde?

We weten niet beter, bij de maan hoort bij de aarde, maar hoe zou het met de maan gaan, zonder de aarde?

Toegevoegd na 38 minuten:
Stel dat ze elkaar niet langer meer aantrekken, waar gaat die maan dan heen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De aarde en de maan draaien om elkaar heen (het is dus NIET zo dat de maan rond de aarde draait - ze draaien rond elkaar). Vergelijk het met twee kinderen die elkaar bij de handen pakken en dan heel snel rondjes gaan draaien. Die draaien rond hun gezamenlijke middelpunt. Als één kind nu wat zwaarder is, en het andere kind lichter, dan zal het zware kind kleine rondjes draaien, en het lichte kind grote rondjes - vergelijk dit met een volwassene die een peuter rondslingert, de volwassene blijft bijna op zijn plek terwijl de peuter rondjes vliegt. Goed, wat jij beschrijft is: wat gebeurt er als een zwaarder en een lichter kind elkaars handen grijpen, rondjes draaien, en elkaar dan ineens loslaten? Ik denk dat je het antwoord in dit geval makkelijk kunt voorstellen: beide kiinderen draaien geen rondjes om elkaar meer, omdat de "aantrekkingskracht" (het handen vasthouden) weg is. Ze vervolgen dus elk hun weg, en verwijderen zich van elkaar. In de tuin zullen beide kinderen achterover vallen. In het heelal, met aarde en maan in plaats van kinderen, zullen de aarde en de maan elk doorgaan in de richting waarin ze zich bewogen op het moment dat de aantrekkingskracht ophield. Ze zullen vanaf dat moment van elkaar vandaan bewegen. Tja, en dan? Dat hangt ervan af op welk moment in de draaibeweging de zwaartekracht wegviel. De snelheid van aarde en maan rond hun gezamenlijke middelpunt is te laag om te ontsnappen aan de zon. Beide hemellichamen zullen dus wel los van elkaar verder gaan, maar daarbij elk in een andere elliptische baan rond de zon komen. Of één van beide zich in de zon zou kunnen storten, zou ik moeten uitrekenen, maar ik vermoed van niet. Ik vermoed dus twee elliptische ("eivormige") banen rond de zon, waarbij de mate van ellipticiteit afhangt van het moment waarop ze elk hun eigen weg gingen. Op de heel lange duur zijn die banen niet stabiel, omdat aarde en/of maan in de buurt zullen komen van Venus, Mars, of zelfs Jupiter. De invloed daarvan zal de elliptische baan veranderen. Betreft het Venus of Mars, dan zal de ontmoeting ook de baan van Venus of Mars kunnen veranderen. Toegevoegd na 17 uur:   In antwoord op reacties vond ik een mooie simulatiesite waarop je hiermee kunt spelen. Maar de uitleg past hier niet meer, daarom heb ik die in een extra reactie gezet.

De theorie is dat de maan na een gigantische botsing met een andere planeet (?) in de begintijd van het ontstaan van het zonnestelsel is gevormd uit de Aarde. Het antwoord op de vraag is dus: "Er zou geen maan geweest zijn zonder de Aarde".

De sterkte van de zwaartekracht hangt af van het gewicht van het lichaam. Hoe zwaarder een lichaam is hoe meer aantrekkingskracht deze uitoefent op zijn omgeving. Doordat de zon ongelofelijk groot is, trekt de zon aan de aarde. Echter door de snelheid van de aarde krijg je een centrifugale werking wat ervoor zorgt dat de aarde op een afstand van ca. 150.000.000km van de zon blijft. Dit werkt precies hetzelfde met de maan en aarde, waarin de aarde de rol van de zon neemt en de maan de rol van de aarde. Maar andersom geld het ook, de maan trekt ook aan de aarde. Welliswaar in veel mindere mate. Als om wat voor reden dan ook deze aantrekkingskracht verdwijnt verliest de maan zijn baan om de aarde en gaat vrijuit in het heelal. Totdat de maan weer zo dicht bij een groter lichaam komt die zijn aantrekkingskracht weer uitoefent op de maan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100