Hebben rupsen en vlinders hetzelfde DNA?

Toegevoegd na 4 minuten:
Dezelfde rups die later uitgroeit tot vlinder.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.3K

Het beste antwoord

Het DNA van beide dieren is hetzelfde, maar wat er van afgelezen wordt is zeer verschillend.
De transformatie van rups naar vlinder wordt door hormonen bepaald (ecdysone). Deze hormonen bepalen welk gedeelte van het DNA afgelezen wordt en welk gedeelte niet. Vergelijk het met een computer die kan booten met linux of met windows, alles wat op de harde schijf staat voor windows is niet actief of relevant als je met linux bent opgestart.Toch staat het allemaal wel op de harde schijf. Wil je een programma opstarten dat alleen onder windows werkt (het vlinderprogramma)dan start je opnieuw op en je laadt windows in het geheugen.
De metamorfose is net zoiets de energie in het rupsenlichaam wordt gebruikt om er een vlinderlichaam van te maken en de vlinder begint eigenlijk bij 0. De start van de transformatie wordt bepaald door het niveau van ecdysone dat een bepaalde grenswaarde bereikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja, tenminste, als je de vlinder en rups bedoelt die dezelfde pop delen. Rupsen die voortkomen uit de eitjes van de vlinder hebben doordat de vlinder gepaard heeft een ander DNA dan de vlinder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand heeft hetzelfde DNA, een rups heeft ander DNA dan een andere rups en dus ook ander DNA dan een vlinder. Maar als een rups een vlinder wordt, houdt hij hetzelfde DNA.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rups en vlinder hebben hetzelfde DNA als het om hetzelfde beest gaat natuurlijk. Je DNA blijft hetzelfde, net zoals een baby hetzelfde DNA heeft als dat hij volwassen is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn bij de rups en vlinder wel andere genen in werking, maar het DNA is hetzelfde.