Waarom gebruiken mensen zo vaak afkortingen?

Ik heb er zo'n hekel aan als mensen vaak afkortingen gebruiken, terwijl als je ze er om vraagt soms/vaak niet eens weten wat het nu precies betekent, of er moet even over nagedacht worden...........
Zijn er meer mensen die zich daar aan ergeren of ben ik de enige?

14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Het is, denk ik, puur gemakszucht.
Ik erger me er ook aan. Mijn passie is schrijven, dus ik ben van de volzinnen en hou er niet van wanneer de taal verbasterd wordt. Ik vind afkortingen er lelijk en "gemakkelijk" uit zien, alsof de persoon die bijvoorbeeld met mij chat niet de moeite wil nemen om uitgebreid te reageren.

Voor de rest vind ik echter dat afkoringen die echt bestaan wel moeten kunnen, maar zelf bedachte afkortingen zoals bijvoorbeeld "hvj", daar hoef je bij mij niet mee aan te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik weet niet waarom andere mensen het doen maar als ik snel iets moet noteren voor mezelf dan gebruik ik veel afkortingen.Als een ander mijn agenda zou lezen zou hij er niks van snappen.
Maar in teksten die anderen ook moeten lezen gebruik ik zo min mogelijk afkortingen.De meest gebruikte zoals b.v.;idd.en evt. gebruik ik wel.
Ik weet ook niet of jij de enige bent die zich eraan ergert.
Ik erger me er niet aan zolang de tekst duidelijk leesbaar blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang het algemeen gangbare afkortingen zijn heb ik er geen problemen mee, maar ik kom steeds vaker afkortingen tegen die men zelf bedenkt.

Dat maakt teksten en gesprekken haast onmogelijk en daar erger ik me ook wel eens aan. Voorbeelden hiervan zijn:
"dat is KDDB" (kort door de bocht)
"NWLY" (Never Want to Lose You)

Ik denk dat mensen graag belangrijk willen doen en hopen dat je dan vraagt, wat betekent dat?
Dus daaraan erger ik me ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Afkortingen kunnen efficiënt zijn voor de schrijver, maar leveren ergernis op bij de lezer. Als je schrijft voor de lezer, kun je ze beter niet gebruiken. Daarnaast worden afkortingen, 'moeilijke' of buitenlandse woorden gebruikt door mensen die niet duidelijk kunnen uitdrukken wat ze bedoelen. Ze kijken dan tevreden naar de half begrijpelijke zin en gaan ervan uit dat de lezer de juiste betekenis, althans wat zij voor ogen hebben, eraan toe zal kennen. Goede schrijvers gebruiken geen afkortingen en besteden zorg en tijd aan wat zij schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om kort & krachtig te houden.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het ook komt door het mobieltje.Ik vind het ook wel eens leuk om dan bv,ff w88 te typen .Nee ik heb er niet altijd een hekel aan als het nog begrijpelijk blijft.