Is er een verband tussen creativiteit en gekte?

Je ziet allemaal dingen voor je die er niet zijn

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Gekte is geen voorwaarde voor creativiteit.
En niet iedere gekte maakt creatief.
Maar er zijn vormen van gekte die veel creatieve energie vrijmaken. Manische episodes b.v.
Of het resultaat altijd van hoge kwaliteit is, dat is weer wat anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja die twee gaan heel goed samen... En ze steunen elkaar ook nog...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

Creativiteit is gecontroleerde fantasie. Gekte is een ongecontroleerd vertekend beeld van de realiteit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen met een creatief brein leggen verbanden die anderen niet snel zullen leggen. Anderen kunnen die verbanden interpreteren als gek. Er is echter een verschil tussen wat anderen gek vinden en psychisch ziek zijn. En psychisch ziek *worden* heeft vermoed ik niet zoveel met creativiteit te maken. Hoewel je kunt denken dat in een creatief brein eerder een keer "kortsluiting" kan ontstaan. Dat laatste kan ik niet onderbouwen.

Kunst kan wel een uitlaatklep zijn, voor waar praten niet lukt. Daarom zijn er genoeg mensen met psychische problemen te vinden die zich op het creatieve vlak hebben ontwikkeld. En er zijn natuurlijk nog kunstenaars die hun creativiteit ondersteunen met hallucinerende middelen, of drugs. Daar krijg je spannend werk van, maar het is niet zo bevorderend voor je mentale toestand.

Of gemiddeld meer creatieve mensen "gek" zijn, of meer "gekke" mensen creatief, durf ik niet te zeggen. Maar er zijn dus wel degelijk verbanden.

Toegevoegd na 43 minuten:
Overigens vinden we mensen vaak pas echt creatief als ze met afwijkende, spannende, prikkelende (gekke?) ideeën komen. Dus in die zin gaan kunst en "gekte" wel degelijk hand in hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de JOKER!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij creativiteit denk ik aan kunstenaars
Bij sommige kunstenaars denk ik aan gekte.
Dus ja, ik zie een verband.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als gekte gedifineerd word afwijkend van de geldende norm, komt dat erg vaak voor. helaas word die gekte in sommige gevallen weer verheven tot norm. alhoewel het in beginsel oprecht en anders was. kurt cobain had ze niet allemaal op een rijtje en het is niet normaal te gaan skydiven in je eigen instrumentenset, ook textueel was hij niet normatief bezig. maar op een gegeven moment werd nirvana normatief veel veel bandjes na hun die nog niet de helft van de authentisiteit van nirvana hebben.

veel mense die gelijk hadden werden trouwens voor gek versleten om daarna hun wetenschap later toch te omarmen. de eerste die poogde uit te leggen dat de wereld rond was, is daar een goed voorbeeld van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik zie er wel een verband tussen.
Uit gekke ïdeeën die ik ooit had, zijn best creatieve dingen gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaarlijkse bureaustoelen-race op kantoor :)
Ik denk dat het maar helemaal er van afhangt wat voor definitie jij geeft aan creativiteit en wat je gekte vindt.

De kunstenaar 'die een emmer verf tegen een doek aan gooit' en die excentriek gekleed is, wordt al snel beoordeeld als zijnde gek. Omdat gek datgene is wat niet volgens onze norm is. Volgens deze zienswijze is er een verband tussen de twee.

Maar de kunstenaar is niet gek, hij is op een andere manier bezig.

Mijn mening is dat er geen enkele relatie is tussen creativiteit (van een chef-kok, architect, wetenschapper, schilder, muzikant, grafisch ontwerper, militair, kapper, enzovoort) en gekte is.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mwah...topmuzikant John Frusciante ziet het verband zelf wel en is goed gek geweest.