Waarom vind ik clowns eng?

Ze hebben meestal geen kwaad in de zin; toch ken ik nog veel mensen die wantrouwig of zelfs angstig worden van clowns.
Het is overigens geen gewortelde angst, eenmaal in confrontatie gebeurd er nooit iets

Toegevoegd na 3 uur:
De clown hieronder is Pennywise, die voorkomt in het verhaal van Stephen King. Hij word ook wel The It genoemd, omdat het een transformeermonster is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Klopt, het is waarschijnlijk omdat je de emoties van de clown slecht kunt lezen door de schmink. Toch is het anders dan wanneer iemand als iets anders is geschminkt. Angst voor clowns staat niet gelijk aan angst voor geschminkte mensen. Veel meer mensen zijn bang voor clowns dan voor bijvoorbeeld levende standbeelden.

Wat volgens mij ook meetelt is dat clowns vaak een uitgesproken emotie op hun gezicht geschminkt hebben, die niet per se overeenkomt met de emotie die ze uitstralen. Ze hebben bijvoorbeeld hun mond in een grote grijns, of juist een huilgezicht, terwijl ze ondertussen achter die schmink een andere emotie kunnen uitstralen. Ik vermoed dat die gemixte signalen je op je hoede maken, of erger nog: angstig.

Overigens ben je niet de enige die bang is voor clowns. Er zijn genoeg films over gemaakt. Wellicht dat die de algemene angst voor clowns ook wel hebben vergroot. Maar ik denk trouwens wel dat die angst al bestond voor de films.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat jij heel goed gezichten kunt lezen... Maar bij clowns kun je dat niet, daarom is dat... Dus jij bent gevoels-gedepriveerd doordat je via je ogen niet dat kunt lezen met masker en dat is eng, heel eng...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het wel grappig dat je meteen een foto van de engste clown erbij plaatst, daar krijg ik sowieso de kriebels van! Maar goed, clowns over het algemeen zijn in jouw ogen misschien eng omdat ze op een bepaalde manier gesminkt zijn? Dat je niet verwacht zo iemand tegen te komen en je daardoor schrikt? Ik moet je eerlijk bekennen, ik ben er ook niet zo dol op, niet bang ofzo maar over het algemeen kom ik ze tegen op een moment dat ik het niet verwacht en dat laat me dan schrikken.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongewone angst voor clowns, of coulrofobie, komt veel voor bij kinderen en tieners, maar ook bij volwassenen. Vrouwen hebben er vaker last van dan mannen.

De oorzaak is vaak een confrontatie met een enge clown in je jeugd, of de angst voor het bedekken van je gezicht onder een laag verf.

Onderzoek door de Unversiteit van Sheffield heeft aangetoond dat veel kinderen bang zijn van afbeeldingen van clowns in ziekenhuizen.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die MarieAnne;

Als kind was ik ondanks ontbreken van negatieve ervaringen ook bang voor clowns. Is helemaal weer goed gekomen, maar om te lachen vind ik ze nog steeds niet. Ik denk dat die angst bij mij voortkwam uit het feit dat ze eerder leuk probeerden te doen als dat ze het echt waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het wel eens met gemixte emoties die een clown doorgeeft.
Hij sminkt zichzelf tot een bepaald populair figuur en probeert daarna met hele flauwe grapjes grappog te zijn.
Mijn probleem met clowns is dat ik ze vaak doorzie. Ik kan niet clown niet grappig vinden omdat het alleen (slecht) acteerspel is.
Ik krijg altijd de rillingen als iemand grappig probeert te zijn, terwijl hij dat eigenlijk helemaal niet is. Vaak zie je dat met goedkope clowns die ingehuurd worden voor een kinderfeestje. Ze acteren grappig, maar ieder kind ziet dat hij eigenlijk en dubbel gezicht heeft. En dat dubbelen beangstigd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals de andere beantwoorders ook al opmerken, heeft dit alles te maken met communicatie.
ca. 60% van onze communicatie is gericht op het non verbale slechts 5% betreft hetgeen wat we zeggen en de overige 35% gaat over hoe we het zeggen.
Bij clowns heb je wel het gehele beeld van de communicatie, maar een groot deel wordt geblokt door de sminck van de clown. hierdoor ontvangen je hersenen gemengde signalen die lastig te interpreteren zijn.
De natuurlijke reactie is argwaan wat kan bijdragen aan je angstgevoelens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alle antwoorden hierboven leest is het een angst die blijkbaar bij heel veel mensen een rol speelt.
De vraag is dan of de Clinic Clowns wel een reden van bestaan hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien ben je als kind hevig geschrokken van een clowns gezicht die ineens te voor schijn kwam.En heb je die angst daardoor gekregen.