Hoe zoek je een definitie op in het wetboek? Bijvoorbeeld de definitie 'contract'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Amadea
12 jaar geleden
Over welk wetboek heb je het dan?

Antwoorden (2)

Hierbij stuur ik je het wetboek op, waarop je alfabetisch naar onderwerpen kunt zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb ik niks aan op mijn tentamen. En ook kan ik nog steeds niet de definitie van een woord er in zoeken. Ik moet echt een definitie van een woord kunnen zoeken, niet de wet zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn best voor je gedaan, dus je reactie mag wel wat fatsoenlijker en je cijfergeving ook. Een wetboek is geen woordenboek en in principe worden daar geen definities (betekenissen) van woorden gegeven.
Daarvoor zul je een goed woordenboek of juridisch handboek moeten raadplegen.
Een contract is een schriftelijke overeenkomst van wat partijen zijn overeengekomen. Dat is alles wat de definitie betreft. Er zijn veel soorten contracten zoals een huurcontract, koopcontract, arbeidscontract, etc. Ieder contract heeft zo zijn eigen mirritus en zijn niet met elkaar te vergelijken.
Wel geeft het wetboek voorstellen van sommige contracten, waarin de minimale eisen worden beschreven die in een bewust contract moeten worden opgenomen.
Zie hieronder. Artikel 400
De overeenkomst moet behelzen, behalve hetgeen elders in de wet is voorgeschreven:
1*.
den naam en de voornamen van den schepeling, den dag van zijne geboorte of zijn leeftijd, en zijne geboorteplaats;
2*.
de plaats en den dag van het sluiten van de overeenkomst;
3*.
de aanduiding van het schip of de schepen, waarop de schepeling zich verbindt dienst te doen;
4*.
de te ondernemen reis of reizen, indien deze reeds vaststaan;
5*.
de hoedanigheid, waarin de schepeling in dienst zal treden;
6*.
indien mogelijk, de plaats waar en den dag waarop de dienst aan boord zal aanvangen;
7*.
het bepaalde bij art. 414 nopens het recht op vrije dagen;
8*.
de beëindiging van de arbeidsovereenkomst, namelijk:
a.
indien de overeenkomst voor een bepaalden tijd wordt aangegaan, den dag waarop de arbeidsovereenkomst eindigt, met vermelding van den inhoud van art. 431,
b.
indien de overeenkomst bij de reis wordt aangegaan, de haven overeengekomen voor de beëindiging van de arbeidsovereenkomst, met vermelding van den inhoud van art. 432, 2e lid, alsmede, indien de haven eene Nederlandsche haven is, van het 1e of van het 2e lid van art. 433, naar gelang de haven al of niet met name is genoemd,
c.
indien de overeenkomst voor onbepaalden tijd wordt aangegaan, den inhoud van art. 434, 1e lid. Verwijzingen naar andere artikelen
•Wetboek van Koophandel Artikel 414
•Wetboek van Koophandel Artikel 432
•Wetboek van Koophandel Artikel 433
•Wetboek van Koophandel Artikel 434
•Wetboek van Koophandel Artikel 431
Verwijzingen vanuit andere artikelen
•Wetboek van Koophandel Artikel 452b
•Wetboek van Koophandel Artikel 452q
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt van mij een plus, maar meer voor je toevoeging in de reactie als je antwoord zelf. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(-:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Wildelely: Ik was in de eerst reactie gewoon een beetje direct. Dat wil niet zeggen dat ik je niet dankbaar ben voor je antwoord op je vraag. Daarbij kan nog geen eens beoordelingen geven dus die - en + zijn niet van mij. Alsnog bedankt hoor. @ Marianne79: Dank :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(-:
Je zal eerst moeten weten hoe de juiste juridische term luidt. In uw voorbeeld van 'contract' zal je niet veel kunnen vinden. Wanneer je echter gaat zoeken op "overeenkomst" of "verbintenis" zal je meer relevante informatie kunnen vinden.

Algemene verbintenissen kunt u vinden in Boek 3, overeenkomsten in boek 6 en bijzondere overeenkomsten in boek 7.