Wat is dat zakje dat meestal in een doos van een nieuwe schoen zit?

vaak zit er een wit zakje met iets erin ""do not eat"" staat er nadrukkelijk bij
ook bij tassen
zal dat ter bescherming van dat leer zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Dat is een vochtvanger en bevat silicagel.
Silicagel zijn vaste, vochtabsorberende kristallen van een silicaat, synthetisch gemaakt uit natriumsilicaat.

Zo'n zakje dient dus voor de vochtabsorptie
(de zakjes in schoenendozen, elektronica etc.)
Om medicijnen droog te houden zit er soms een capsule of zakje silicagel in het potje, maar het spul wordt ook gebruikt om om machines en militair materieel droog te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

In dit zakje zit een middel dat vocht aantrekt en er zo voor zorgt dat jou nieuwe schoenen droog blijven en niet beschimmelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juiste antwoord +1
Dat is silicagel. De kristalletjes in het zakje nemen vocht op.
13 jaar geleden
Dat is Silicagel en dat absorbeert vocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zakje mmet bolletjes siliconen. Dit absorbeert evt vocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zakjes bevatten ( kwarts-)silica en mogelijk nog een paar andere chemische stoffen. Silica is een veelvoorkomend kristal dat vocht absorbeert. Je komt dit soort zakjes tegenwoordig ook steeds vaker tegen bij luchtdicht verpakte etenswaren. Hierin worden ook andere stoffen gebruikt. Die houden het zuurstofgehalte laag en zorgen dat bacteriën minder hard kunnen groeien.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger,toen we nog niet zo ver ontwikkeld waren, deden we rijst in die zakjes,wat die rijstkorrels trekken ook vocht aan. Nu hebben de rijst vervangen door een gel met siliconen,dacht ik. Maar het is puur om de inhoud droog te houden. Je ziet het ook veel in electronica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel producten worden van ver aangevoerd, overzee en kunnen vochtig worden. Veelproducten kunnen slecht tegen vocht zoals electronica maar ook leerproducten kleding en om te voorkomen dat ze vochtig worden wordt er een soort van zout toegevoegd dat vocht opneemt, zodat het product niet beschadicht. Dit zout wordt verpakt in kleine zakjes en kan erg veel vocht opnemen.