Wat gaat er fout in het aflezen van de genen met mensen met Down syndroom ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Hai!! Nou in principe gaat er niets fout bij mensen met een down-syndroom. Er IS al wat fout gegaan heeeeel vroeg in de embryonale ontwikkeling: in plaats van 2 zijn er namelijk 3 chromosomen 21 aanwezig. Daarom wordt dit ook wel aangeduid met trisomie-21.
Een chromosoom MEER is dus niet altijd een streepje voor. WAT er precies mis gaat is nog niet helemaal bekend, maar het extra DNA biedt meer genen en meer gen-product en valt wellicht daardoor moeilijk te organiseren voor de cel. Je moet je voorstellen dat er heel wat regelstoffen in een cel actief zijn, omdat er heel wat te regelen en reguleren valt.
Er is nog een ander voorbeeld van een gen teveel: XYY, ofwel een mannelijk chromosoom teveel. Dat leidt veelal tot overdreven agressieve personages, die constant in de clinch liggen met justitie. Andere overaantallen van chromosomen zijn niet bekend: kennelijk leiden dergelijke genetische constellaties al vroeg in de embryonale ontwikkeling tot een spontane abortus.