Wat is intelligent design precies?

Op wikipedia staat: "Intelligent design (Engels, afgekort als ID, wordt vertaald als intelligent ontwerp) is een beweging die de opvatting verbreidt dat bepaalde karakteristieken van het heelal en organismen het best worden verklaard als het werk van een intelligente "ontwerper"."
In hoeverre zou die ontwerper dan een rol gespeeld hebben bij het ontstaan van alles? Heeft die ontwerper dan het ontwerp gemaakt en ook alles gemaakt zoals in de Bijbel of koran etc.? Of gebruikte die ontwerper evolutie? Of is de intelligent designtheorie daarover niet duidelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ID is een ander woord voor het scheppingsverhaal.

Het beste antwoord

Bij ID wordt er vanuit gegaan dat er een grote schepper is, die alles geschapen heeft. Dus alle leven op aarde ontworpen heeft. Dit wordt in de laatste jaren steeds verder afgezwakt omdat er steeds meer bewijs is dat evolutie bestaat. NIeuwere stromingen binnen ID geven dan ook aan: De grote intelligente schepper heeft eenvoudigweg evolutie ontworpen. In oorspronkelijk ID bestaat evolutie niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zoals dikwijls gaat het bij de discussie ID versus evolutieleer over het interpreteren van een aantal zaken. Ik ben een van de weinigen die vindt dat beide strekkingen totaal NIET in tegenstelling staan met elkaar, maar beiden vanuit menselijk oogpunt de subjectieve benaderingswijze benadrukken, meer nog, ik ben zelf (zowel wetenschappelijk als pseudo-wetenschappelijk/gelovig) aanhanger van beide stellingen.

design = ontwerp
intelligent < inter-legere, inter = tussen, legere = '(vervol)ledigen', opnemen, (op)lichten
creationisme = scheppingsleer
versus
evolutieleer: de onderzoekshistoriek die de evolutiestadia probeert in een gestroomlijnd schema te gieten

In onze tijden is het erg gewaagd om te durven zeggen dat je gelooft in een hoger iets en in contact met elke jongere die zijn geloof verliest als hij de wetenschappen in eerste fase ontdekt. Einstein zou echter de ID-aanhangers geen kwaad woord toegedragen hebben, omdat hijzelf des te christelijker werd naargelang de dood naderde (onze diepste angst die ons leven zinvol maakt, weet je, elke bewustwordende mens maakt dit proces mee).

De ID'er heeft er problemen mee om vast te stellen dat van alle mogelijke combinaties het erg 'onbegrijpelijk' is om te zeggen dat alles puur een opeenvolging is van evolutiestadia. En eigenlijk zeggen ook de evolutieleeradepten dat, maar op een heel andere wijze: Zij hangen het concept aan dat het leven ontstond door een welbepaalde combinatie met misschien levenloos materiaal zodat het 'uit zichzelf' begon te bewegen. Maar zij hebben daar - alle wetenschap ten spijt - nog eigenlijk niets concreets in kunnen bewijzen, zodat veel wetenschappers zelfs 'veronderstellen dat er materiaal uit een komeet op aarde terecht kwam'. Op zich lijkt dat laatste ook een kantjeboord-creationistische instelling om het 'toch maar uit te leggen', en daar speelt creationisme dan weer deels fout, deels juist op in.

Intelligent design veronderstelt immers dat er externe factoren zijn, net zoals de esoterische Qor'aan en bijbellezers (strekking waartoe ik ook behoor), moeite hebben met de scheiding waar het interne en externe oorzaken of misschien de combinatie ervan te maken heeft. Deze gaan het onverklaarbare deel dan een naam geven en that's where they found the idea 'ID' (vonden ze de benaming ID een goede idee).

En nu het antwoord, volgens de meeste ID'ers heeft een zelfstandige externe 'kracht' het leven gestart, maar daarbij tegelijk een evolutiekenmerk aan toegekend. +J