Waarom gaan mensen met hun handen naar hun hoofd/ in het haar na een grote blunder e.d.?

Bijvoorbeeld als er in het voetbal stadion een grote kans gemist word zitten alle fan's met hun handen bij hun hoofd!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Dit gebaar is al zo oud dat het waarschijnlijk inmiddels aangeboren is geworden.
De eerste mensen leefden al in groepen en iets doms doen betekende een gevaar voor de groep. Kleinigheden konden een groep al fataal worden en bij iets doms kon je dus klappen verwachten; je houdt je handen dus op je hoofd ter bescherming van je kwetsbare slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Is een natuurlijke reactie.

Hetzelfde als wanneer iet mislukt of iets doms, hebben mensen neiging om naar hun voorhoofd te slaan.

Hetzelfde wanneer sommige mensen boos zijn, hun vuist ballen en ergens op slaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Of wanneer je een heet pan aanraakt, automatisch je hand terugtrekt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En AUW (of wat dan ook) roepen als je je teen stoot hihi + van mij:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom je hoofd en niet je buik bv?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je toevoeging is een reflex, een reactie op pijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nelly je hebt gelijk!! Die toevoeging slaat nergens op:p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar waarom ?
omdat je hersenen in je hoofd zitten.. met het vasthouden van of wijzen naar het hoofd geef je (en dit is volgens mij aangeboren) aan dat je iets doms hebt gedaan en hou je je hoofd als het ware vast om controle te krijgen over de gebeurtenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij gevaar: jezelf zo klein mogelijk maken -dus je hoofd vasthouden en "naar beneden trekken". Dat maakt je kleiner.
We doen het niet om de blunder, maar om de gevolgen ervan. Daar willen we ons tegen beschermen.