Roert de meerderheid van de rechtshandigen met de klok mee? (in koffie etc)

...en de linkshandigen dus tegen de klok in.

Zo ja, waarom? :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben links en roer met de klok mee. Je stelling is nergens op gebaseerd. als je feiten had was het misschien een leuke vraag maar nu zal hij niet blijven staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stel niks, vandaar dat vraagteken :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik ben rechtshandig, en ik roer tegen de klok in. Ik schrijf ook de '0' en de 'o' tegen de klok in. Toen ik eens iemand een '0' met de klok mee zag schrijven, vroeg ik me af of hij linkshandig was - en dat bleek zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het sexe/cultuur/genen regelateerd zijn? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gerelateerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben rechts en roer tegen de klok in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Linkshandig en roer tegen de klok in. Cryofiel, ik schrijf de o tegen de klok in als linkshandige. Ben ik nou niet goed in orde volgens jou theorie?
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, dat was geen theorie. Ik heb één zo'n geval gezien, dus dat zegt helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is nog een linkshandige die tegen de klok in roert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, maakt ook niet uit hoor... De vraag is grappig, en de antwoorden ook...
Amadea
12 jaar geleden
Hier nog een linkshandige die roert met de klok mee, en o's en nullen schrijft tegen de klok in. Misschien ook nog interessant om te onderzoeken: de 8. Ik begin met de onderste nul tegen de klok in en draai dan de bovenste nul met de klok mee er bovenop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoor wel verrassend veel tegen-de-klok-in-roerenden... en nu schijnt het wellicht niets met links- danwel rechtshandig te maken te hebben. Dat verbaast me eigenlijk. Rechtsom roeren leek me namelijk veel natuurlijker. Met een garde klop je toch ook van beneden naar boven, dat is zowat met de klok mee.
Zelfde als bij water opscheppen/drinken uit een beekje.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat water opscheppen uit een beekje begrijp ik niet. Dat doe je toch niet roerend?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nouja, als je het in je hand opschept... vergelijk het met soep oplepelen. Dat lijkt ook een soort horizontaal roerende beweging, en voor rechtshandigen gaat dat met de klok mee.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oh, dat bedoel je - water opscheppen met één hand. Ik maak in zulke gevallen een kommetje van *beide* handen, en daar schep ik water mee op. Is veel efficiënter... Hoe dan ook, in dat geval is de "draaiende" beweging, voor zover je daarvan kunt spreken, voor de rechterhand met de klok mee, en voor de linkerhand tegen de klok in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rechtshandig
met de klok mee roerend,
tegen de klok in O schrijvend Maar zo heb ik nog iets gekkers: Als ik op een skateboard sta sta ik links voor
Als ik op een snowboard sta sta ik rechts voor
Cryofiel
12 jaar geleden
Roeren en schrijven is toch dezelfde beweging? Althans, voor mij. Dat van het skateboard en snowboard is misschien helemaal niet zo gek. Denk even met me mee, want ik doe niet aan skateboarden en ook niet aan snowboarden, dus ik moet me beperken tot iets verzinnen. Bij een skateboard sta je links voor, omdat je dan met rechts (je voorkeursbeen) kunt afzetten. Links is dan slechts je standbeen. Bij een snowboard sta je rechts voor, omdat je dan met rechts (je voorkeursbeen) kunt sturen. Links is ook hier slechts je standbeen. Is dit een mogelijke verklaring, of toont bovenstaande slechts aan dat ik meer fantasie dan verstand van zaken heb?

Antwoorden (6)

ik ben rechts en ik roer tegen de klok in...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag. De meerderheid van de mensen schijnt zowiezo tegen de klok in te draaien, met veel activiteiten. Ga maar eens na. Als je met sport een rondje over het voetbalveld moet rennen, welke kant ren je dan op? Iedereen rent tegen de klok in.Een rondje met je paard door de manege-bak: linksom. Een rondje met de scootertjes op de kermis: dit gaan linksom. En ga zo maar door.
Ik heb eens een theorie gelezen dat het te maken heeft met het draaien van de aarde.We draaien onbewust dezelfde kant op als de aarde.
En over roeren in de koffie kan ik verder niet zoveel vertellen want ik drink mn koffie zwart 8-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik ben rechts en roer met de klok mee.
Ik dacht dat veel rechtshandigen dat wel zouden zouden doen, maar nu begin ik toch te twijfelen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens... Formule-1 en nog wat dingen gaan wel degelijk rechtsom
Ik ben links maar ik roer mijn koffie met de klok mee .
Maar ik denk dat je de draairichting automatisch overneemt van jou ouders toen je nog klein was .
Je wilde alles vroeger precies nadoen van wat jou ouders deden .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben ook rechtshandig en ik roer ook tegen de klok in, ik denk het dus niet, gezien de bovenstaande antwoorden.
12 jaar geleden
Echt lachen; ik heb eerst eens geroerd met een lepeltje in de beker en inderdaad, ik ga dan tegen de klok in. Was een verrassing voor mij, je staat gewoon niet stil bij zulke automatische dingen. Ben toch wel rechtshandig. Een goede vraag, geeft leuke reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rechtshandige mensen roeren volgens mij vrijwel altijd tegen de klok in en linkshandige mensen met de klok mee.
Als je als rechtshandige een koffielepeltje vastpakt dan zit de holle kant van het lepeltje t.o. je duim en is het logisch dat je tegen de klok inroert.
Bij linkshandige is dit precies andersom.
Je roert nooit met de bolle kant van je lepeltje want anders zou je "achteruit" roeren!