om de vorige antwoorden nog maar eens wat uit te breiden...
Bij het neerkomen van een stuiterbal komt er een bepaalde kinetische energie vrij. De derde wet van newton zecht dat die energie niet verloren gaat.
Kortweg houd dat in de actie gelijk is aan reactie.
Doordat er ook een reactie moet zijn en de grond waar de bal op valt niet altijd meegeeft (energie absorbeert) komt de energie weer terug in de bal. Door het materiaal waar de bal van is gemaakt stuitert de bal weer omhoog (of in welke richting dan ook)

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit verklaart ook waarom een stuiterbal op tapijt niet zo hard omhoog stuitert als op beton of steen of een ander hard materiaal.
Want op tapijt word veel meer energie geabsorbeerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een stuiterbal is een kleine bal, gemaakt van elastisch materiaal zoals rubber. De stuiterbal kan gebruikt worden om mee te gooien. Door de kracht waarmee een stuiterbal rondvliegt en de onvoorspelbaarheid van de richting waarin dat na een botsing met een voorwerp gebeurt, is dergelijk speelgoed niet aan te bevelen in een omgeving met veel ruiten of kwetsbare voorwerpen. Een stuiterbal kan na een keer stuiteren 80% van zijn kinetische energie behouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de stuiterbal gemaakt is van rubber, deukt hij in als je hem op de grond gooit. Omdat hij ook gelijk weer uitdeukt, gaat hij weer omhoog.