Hoe recycleren ze een batterij?

Ze zamelen nu toch batterijen in maar hoe recycleren ze batterijen en wat gebeurt met de batterijen? Hergebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Stibat brengt de batterijen naar de recyclingfabrieken. Daar halen ze stoffen uit de batterij zoals staal, lood, kwik en zilver. Met de metalen uit de batterijen kun je weer nieuwe batterijen maken. Maar ook pannen, auto’s of vangrails.

In de knoopcellen van je horloge zit kwik en zilver. Hoe haalt de fabriek dat eruit?

De knoopcel wordt fijngestampt en in de oven verwarmd. Het kwik verdampt en wordt opgevangen. Het poeder dat op de bodem overblijft, is zilver.
fremar
12 jaar geleden
Als je denkt dat je weggegooide batterij wordt herverwerkt tot een nieuw produkt: vergeet het maar. Men kan alleen gesorteerde batterijen verwerken (op chemische soort) en dat sorteren geeft grote problemen.
Moderne Lithiumaccu's uit bijv. laptops veranderen in de opslagen tot handgranaten in de handen van afvalverwerkers en regelmatig gaan batterijdepots in vlammen op. Je moet er niet aan denken wat er dan in de lucht komt aan zware metalen.
95% van ons elektronisch afval wordt niet gerecycled,
maar gedumpt of geëxporteerd naar lagelonenlanden.
Dit betekent: geen recycling”

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is wachten tot Zembla of Argos daar een mooie documentaire over maakt en ons de ogen opent...
12 jaar geleden
Even een tussenvraagje: een batterij kun je helemaal niet opladen maar is voor éénmalig gebruik en dan weggooien: hiervan is alleen bij peperdure schrikdraadbatterijen de zinken mantel nog bruikbaar tenminste als die al niet te ver is 'verbruikt' en de rest is NIET en nèrgens recyclebaar.
Omdat de meeste batterijen een stalen omhulsel hebben is NIETS recyclebaar - schrikdraadbatterijen zijn niet voor niets van karton gemaakt of in folie geseald.

Accu's zijn oplaadbaar en zijn standaard lood; Ni-Cad; Ni-Fe/hybride; of Li-Ionen en gaan voornamelijk kapot (nog lang niet versleten) door ze niet tijdig op te laden. Vooral Li-Ion kan helemaal niet tegen diepe ontlading en is binnen 15 seconden al voor eeuwig defekt.
Omdat machines niet het verschil waarnemen tussen Fe-hybride en cadmium worden alle accu's gewoon gestort in oude uraniummijnen bij het asbest: dit is omdat cadmium in geen geval in grondwater mag komen omdat cadmium onze calcium in de botten direkt gaat vervangen en is één van de giftigste stoffen op aarde.

De recyclingbussen om er batterijen in te doen hebben dan ook geen ander doel dan om de filters in de reinigingsinstallaties niet al bij voorbaat te doen vervuilen met cadmium: een dergelijk filter kost verbrandingsovens 10.000 euro per stuk en er zitten er 16 achter elkaar van in 1 schoorsteen: door batterijen/accu's buiten het verbrandingsproces te houden mag de ingeroepen hulpvaardigheid van publiek eveneens "recycling" worden genoemd. Dat is wel niet precies hetzelfde maar het doel is nog wel hetzelfde: namelijk giftig cadmium buiten de atmosfeer te houden.