Hoe kon het dat we hier in Nederland een aardbeving hadden?

Hoe kon dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, ik weet dat niemand me
Gelooft! Maar ik lag in bed en ik voelde hem trillen toen het die avond gebeurde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou niemand jou geloven?

Het beste antwoord

vanwege breuklijnen en tektonische platen die tegen elkaar schuiven.

http://www.johanvandergaag.nl/files/aardbeving%20in%20nederland.gif

zoals je ziet zijn er best veel breuken in Nederland, en in elk van deze kunnen aardbevingen ontstaan.

de kleine bevingen in het noorden worden volgens mij veroorzaakt door het wegpompen van aardgas, waardoor de grond een beetje verzakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naar mijn weten is het een lichte naschok is van de aardbeving in Amerika. Tijdje geleden was ook op het nieuws dat deze in het noorden van het land was, in Groningen. Volgensmij komt de aardbeving in Nijmegen ook daardoor. Zie antwoord hierboven hoe een aardbeving ontstaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom die minnen :') ? De vraag is hoe het kon dat Nederland een aardbeving had..nou..zo dus.. Sowieso is mijn antwoord pas geleden bevestigd door het nieuws ;)
Een stuk grond die verzakte, ook wel een slenk. Dit gebeurd niet (alleen) aan de rand van continentale platen, maar ook op een continentale plaat in de buurt van een breuk lijn.

Een geologische slenk (of ook wel graben) is een tektonische vallei ontstaan door twee ruwweg evenwijdige afschuivingsbreuken met een tegenovergestelde hellingsrichting. Als er omgekeerd tussen twee tegenoverliggende afschuivingen een 'hoog' ontstaat, spreekt men van een horst.

In een slenk komen vaak vulkanen en meren voor.

Magma wordt bij de aardkern opgewarmd en gaat dan in een stroom onder druk omhoog naar de aardmantel. Dit noemt men een stijgende convectiestroom. Als deze bij de aardmantel aankomt, komt deze onder zeer grote druk te staan. De aardmantel trekt dan krom en scheurt. Na dit scheuren zakken de zware stukken van de aardmantel (de stukken oceaanbodem, want die zijn van basalt, zwaar gesteente) en vormen slenken. De gedeeltes die op normale hoogte blijven of zelfs iets stijgen noemt men horsten en bestaan uit continentale stukken aardmantel dat bestaat uit graniet (licht gesteente).