Hoe weet je zeker dat bepaalde hoge pieptonen er echt niet zijn?

Sommige mensen horen bepaalde hoge pieptonen wel en andere mensen niet. Dat schijnt met de frequentie te maken te hebben. Hoe komt je erachter of de geluiden echt voor niemand te horen zijn, of dat ze op zo`n frequentie zitten dat sommige mensen ze wel kunnen horen en andere mensen niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Pieptonen kun je met een toongenerator opwekken en met een luidspreker of koptelefoon weergeven.
Het menselijk gehoor is van nature geschikt om van jongs af aan tonen tot ongeveer 20 kHz te horen, maar met het toenemen van de leeftijd neemt de maximaal te horen frequentie (toonhoogte) af.

Op 16 jarige leeftijd kun je 20 kHz horen, op 30 jarige leeftijd zal dat al tot ongeveer 15 kHz gedaald zijn.
Ik kan op 58 jarige leeftijd nog net 11 kHz horen.

Om zeker te weten of een bepaalde pieptoon aanwezig is of niet kun je met een geluidsdrukmeter aantonen, bij in- en uitschakelen van de toongenerator moet je een verschil in dB op de meter kunnen zien.

Jonge mensen met een normaal gehoor kunnen ook heel goed aangeven of een piep aanwezig is, ze kunnen bijvoorbeeld heel goed de piep van 15,625 kHz van een ouderwetse beeldbuis TV horen.

Het is overigens zo dat het luisteren naar veel te harde muziek het gehoor aan tast waarbij ook de maximaal waar te nemen frequentie drastisch af kan nemen.
Bij dergelijke lawaaidoofheid kan een permanente piep overblijven, deze piep is niet echt aanwezig maar wordt wel door de waarnemer gehoord.
Deze gehoorbeschadiging wordt "tinnitus" genoemd en is meestal ongeneeselijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dB-meter is bij voorbeeld te koop bij Displayconsumer.nl voor ongeveer € 32 euro, een afbeelding heb ik aan mijn antwoord toegevoegd.
Het onderscheiden van tonen die iedereen hoort en de tonen die niet iedereen hoort zul je proefondervindelijk moeten uitzoeken.
De maximaal te horen toonhoogte is voor iedereen verschillend en o.a. afhankelijk van leeftijd en beschadiging.
Richtwaarden heb ik al in mijn antwoord gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begin nu te begrijpen dat er kennelijk ergens een piep wordt gehoord door sommige mensen waarbij onbekend is waar de piep vandaan komt.
Inderdaad zou één voor één uitschakelen van alle apparaten dan de bron kunnen verraden, laat dan de persoon die de piep wél hoort beoordelen of de piep weg is.
Ook zou die persoon door nauwkeurig luisteren kunnen proberen te vinden waar de piep vandaan komt.
Bedenk dat niet alleen elektrische apparaten een piep kunnen geven, ook een waakvlam van een combiketel kan een heel hoge fluittoon produceren.

Andere antwoorden (1)

Weet niet of ik je vraag helemaal goed begrijp, maar geluid is te meten door de trillingen die het veroorzaakt. Dus al hoor je het niet het is wel te meten.