Bestaat er, of hoe maak ik zelf, een trafo voor 130 Volt?

Ik heb een kleine verzameling gebruikersspullen uit de 2e wereldoorlog, waaronder een verduisterings-gloeilamp van Philips uit 1940-1945. Deze zit nog in de verpakking, maar ik wil graag weten of hij het nog doet.

Echter het voltage is 130 volt, dus uiteraard kan ik hem niet aansluiten op het lichtnet.
Zijn er transformators te koop die 230 V omvormen tot 130 Volt? En zoniet, hoe maak ik er zelf eentje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Bij Aurora Kontakt in Amsterdam zijn z.g. verhuistransformatoren verkrijgbaar die 230 V naar 110 V omzetten.
Een goedkopere oplossing die voor gloeilampen ook werkt is het serie-schakelen van een gelijkrichtdiode die de helft van de wisselstroom doorlaat,
Een type dat voor minder dan € 2.- te koop is: 1N4007
Met de diode zal de lamp een klein beetje "knipperen" met een frequentie van 50 Hz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super optie Koosknip! Thanks!

Andere antwoorden (1)

Er zijn zeker nog wel 220V- 110V trafo's ergens te vinden en dan zou je met de verkregen 115V zeker kunnen zien of de lamp nog werkt, met een variac (variabele trafo) kan je zonder meer 130V instellen, maar die dingen zijn prijzig.
Ook kun je eventueel een regelbare gelijkspanningsvoeding gebruiken.
Met een gewone dimmer moet het eigenlijk ook kunnen als je parallel een gewone gloeilamp schakelt om aan voldoende vermogen te komen (het vermogen van de verduisteringslamp zal te laag zijn voor een dimmer). Wel eerst de spanning controleren met een voltmetertje.
Tot slot kan je een geïsoleerde draad om een ringkerntrafo wikkelen tot je de gewenste 130V hebt, maar dat is wel een erg omslachtige klus.