Hoe ontstaat de lichtstralen die bij landschapsfoto's er wel eens zijn?

De stralen van licht zie je normaal gesproken ook niet. Tenzij er 'iets' is wat een lichtstraal tegenkomt om te 'verlichten'. Dus stof kan iets zijn om lichtstralen zichtbaar te maken.
Maar hoe zit het als de lichtstralen tussen de wolken door zichtbaar wordt. Regent het daar dan misschien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Dat komt gewoon doordat je scherp afgetekend het verschil ziet tussen waar wel, en waar geen zon schijnt.

Als die wolken er niet zijn, zijn die stralen die je ziet in feite overal.

Het feit dat je de stralen zelf ziet komt inderdaad gewoon door stofdeeltjes in de lucht die verlicht worden door het zonlicht. Deze stofdeeltjes zijn er in principe ook altijd, ook als het onbewokt is, maar soms zijn ze nog duidelijker inderdaad, door een stofwolk of inderdaad door regen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij de foto die jij laat zien zou het er ook zo met het blote oog uit zien. Het is niet alsof de foto iets speciaals brengt al kan het zijn dat het natuurlijk een beetje met photoshop of een dergelijk programma is bijgewerkt. Maar het 'iets' dat de zonnestralen hier tegenkomt is gewoon zijn gewoon standaard stofdeeltjes en dingetjes die in de lucht zweven/vliegen.

Zoals onderstaande bron zegt "Zonnestralen zijn een zeer algemeen verschijnsel. Deze zijn vaak te zien bij scherp omlijnde bewolking zoals cumulus mediocris en cumulus congestus. De stralen zijn goed te zien als de atmosfeer ook iets vochtig of stoffig is, want dan wordt het licht beter verstrooid. Meestal ontstaan de stralen door het contrast tussen lucht dat in de schaduw van een wolk zit en lucht dat in het zonlicht is. Je ziet dus eigenlijk schaduwstralen. Zonnestralen lopen allemaal parallel aan elkaar, hoewel het door perspectief lijkt alsof ze allemaal uit de zon divergeren."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al is gezegd kunnen lichtstralen zichtbaar worden doordat zij op stofdeeltjes of minuscule druppeltjes vallen. Op een foto kan een dergelijk effect nog zwaarder uitpakken omdat de camera nog een deel van het UV-spectrum waarneemt wat wij met het blote oog niet kunnen zien.
In het algemeen geldt dat hoe hoger de frequentie van het licht is hoe gevoeliger voor reflecties; mistlampen zijn niet voor niets geel (= lage frequentie).