Uranium 238 is niet splitbaar, wat is de functie van U238 in het splijtingsproces. Is het alleen maar een vulmiddel?

Splijtingsproces

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Deze isotoop van uranium heeft in principe geen functie bij het splijtingsproces, maar is nu eenmaal de meest voorkomende isotoop van uranium in de natuur.
Bij het delven/winnen van uranium is maar een zeer klein percentage van dit uranium de splijtstof U235.
Door middel van uraniumverrijking wordt in centrifuges dit "onbruikbare" U238 zoveel mogelijk uit het mengsel gefilterd, totdat de verhouding van U235 hoog genoeg is om energie op te kunnen wekken.
Voor kernwapens moet deze verhouding nog hoger zijn.

Overigens mag de verhouding van U235 niet te hoog zijn in de meeste reactoren, vanwege de gebruikte koelmethoden, en de hoeveelheid vrijkomend radioactief materiaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u voor het antwoord. De verhouding U 238-U 235 was mij bekend.
Dat het percentage U235 niet te hoog mag zijn ivm. de gebruikte koeltechnieken was mij niet meteen bekend maar is wel te verwachten. De reacties worden dan te intensiever en het proces is moeilijker in de hand te houden. Tevens lopen de tempraturen veel meer op
Bij te hoge tempraturen splitst het koelwater zich in (explosief) waterstof en zuurstof.

Andere antwoorden (1)

Het absorbeert en daarna is het makkelijk gezegt plutonium nodig voor verrijking (wapens enz energie )enz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vervalt nr 239 pu (plutonium )